Samarbejde med forældre og pårørende i dagtilbud, skoler og pædagogiske institutioner
Ønsker du at opnå viden om og udvikle kompetencer til at understøtte samarbejdet på din skole?
Så se nærmere på dette modul, der har særligt fokus på et godt forældresamarbejde, hvor forældrene bliver inddraget i, hvad der foregår i skolen, er med til at skabe de bedste forudsætninger for det enkelte barns trivsel, for klassens trivsel og i sidste instans for trivsel i hele skolen.
Modulet henvender sig til lærere, der ønsker at udvikle kompetencer til at indgå i og varetage samarbejde med forældrene i skole. Målgruppen er særligt lærere og pædagoger i alle former for skole.
Hvad får du ud af modulet?
Det er målet, at du opnår kompetencer til at:
- indgå i udviklingsarbejde om professionalisering af forældresamarbejde
- facilitere samarbejdsprocesser med forældre med forskellige sproglige, sociale og kulturelle baggrunde, livsmønstre og ønsker.
For at opnå disse kompetence skal du:
- have indsigt i forældresamarbejdets betydning for børns udvikling og læring
- have viden om interkulturel pædagogik, flersprogethed, kommunikation og samarbejdsteori
- kunne tilrettelægge, organisere og indgå i forpligtende forældresamarbejde.
Fagligt indhold
På modulet arbejder vi med disse indholdsområder:
- Forældresamarbejde historisk set, samarbejdskultur og samarbejdets samfundsmæssige betydning
- Målgruppeviden – kompleksiteten i livsformer og forældreroller i netværkssamfundet
- Kommunikationsteori, samarbejdsprocesser og rollefordeling.
- Forskellige typer og grader af forældresamarbejde gennem et helt skoleforløb
- Skole-hjem-samarbejdets betydning for faglig og social udvikling og trivsel
- Forældresamarbejde og inklusion
- Anerkendende forældresamarbejde og forældre som ressourcer
- Læreren som både autoritet og dialogpartner
- Interkulturel pædagogik og -kommunikation
Hvordan arbejder vi på modulet?
Vi lægger vægt på, at du hele tiden bliver udfordret til at sætte dine egne erfaringer i spil og omsætte den præsenterede teori til din praksis. Undervisningen er tilrettelagt som en vekselvirkning mellem oplæg fra underviser, gruppebaserede diskussioner og øvelser samt individuelle refleksioner. Mellem undervisnings-gangene skal du afsætte tid til at arbejde med mindre praksisopgave i relation til din praksis på skolen.
Læs mere om modulet
Tilmeld dig
Vi udbyder forløbet på nedenstående tidspunkter.
Få besked om fremtidige datoer
Der er i øjeblikket ingen planlagte datoer for dette forløb. Udfyld formularen, hvis du vil have besked, når vi har fastsat nye datoer.
Få vejledning og mere at vide
Få seneste nyt fra UCN act2learn Pædagogik og Læring
Nyhedsbrev til skole- og dagtilbudsområdet, hvor du kan holde dig opdateret på ny viden inden for henholdsvis pædagogik og læring. Tilmeld dig det nyhedsbrev - Dagtilbud eller Skole - der er relevant for dig og modtag opdateringer på kurser, videreuddannelser og arrangementer.
Udkommer 2-4 gange om året.