Gå til hoved indhold

Kort om Peter

"Jeg er 25 år og læser til markedsføringsøkonom. I 2014 blev jeg student fra STX og brugte de efterfølgende år på at arbejde og rejse. Nu går jeg på 4. semester, hvor jeg er i praktik hos virksomheden EmilNissen.dk."

Peter Hagn-Meincke

Praktikant

Vejen til UCN

Peter har altid interesseret sig for innovation og efter at have tilbragt nogle år på arbejdsmarkedet besluttede han sig for at læse til markedsføringsøkonom på UCN. Det var især undervisningsformen som tiltalte Peter. Han kunne godt lide konceptet om en virkelighedsnær undervisning. Undervisningen på UCN bliver nemlig altid tilrettelagt, så teori bliver kombineret med praksis og refleksion.

UCN tilbyder også, at man kan bygge ovenpå sin erhvervsakademiuddannelse med en overbygningsuddannelse. Selvom Peter gerne vil tilbage på arbejdsmarkedet direkte efter endt uddannelse, ser han en overbygningsuddannelse til professionsbachelor som en oplagt mulighed, hvis han får lyst til at vende tilbage til skolebænken i fremtiden.

Praktik i en start-up-virksomhed

For Peter var det ikke skræmmende at søge praktikplads hos start-up-virksomheden EmilNissen.dk. Han så det tværtimod som en mulighed for at lære. Da EmilNissen.dk stadig er en relativ lille virksomhed, fik Peter allerede fra start meget frihed under ansvar. Han fik blandt andet lov til at arbejde med opgaver, som havde direkte indflydelse på virksomhedens kunder. Peter indrømmer, at det var det ansvar, som gjorde, at han at udviklede sig meget personligt i løbet af praktikperioden.

Friheden under ansvar gjorde også, at Peter havde mulighed for at arbejde med mange forskellige opgaver, og den mulighed benyttede han sig af. Han startede med opgaver indenfor online markedsføring, og da han blev tryg i det, begav han sig troligt videre til nye udfordringer indenfor andre arbejdsområder.

Fra arbejdsopgaver til karrieremuligheder

De mange forskellige arbejdsopgaver gjorde, at Peter fik rig mulighed for at omsætte sin teoretiske viden til praksis. I løbet af praktikken fik han også prøvet kræfter med nogle af markedsføringsverdenens forskellige værktøjer såsom Facebook Business Manager.

Der var dog et aspekt ved praktikken, som Peter fandt særligt interessant: at opbygge virksomheder fra bunden. Ved at arbejde i en start-up-virksomhed har han fået et indblik, hvilke strategiske overvejelser, der ligger bag det at etablere og drive nyetablerede virksomheder – og netop det drømmer han nu om at arbejde med i fremtiden.

Hvad laver Peter i sin praktik?

EmilNissen.dk er et markedsføringsbureau, som hjælper virksomheder med hjemmesideopbygning og online markedsføring. I virksomheden er Peter ansat som marketingskonsulent, hvor han prøvede kræfter med blandt andet online markedsføring, søgemaskineoptimering, tekstforfatning og procesoptimering.

Lige nu arbejder Peter på at udvikle en proces for de trin, som virksomheden skal tage, når de får en ny kunde. Det er en opgave som for Peter er meget givende, fordi han kan se, at hans arbejde skaber mere værdi for kunderne og for virksomheden.

Peter møder typisk ind på kontoret kl. 8, hvor han starter med at planlægge sin dag. Herefter går han i gang med dagens gøremål. Hver dag er der også afsat en time til, at han kan fordybe sig i et bestemt emne indenfor markedsføring. Det er her han videreudvikler sine kompetencer. Omkring kl. 17 kan Peter sige tak for i dag og holde fyraften.

Hvordan har UCN hjulpet Peter?

På UCN er der stort fokus på virkelighedsnær og praksisorienteret undervisning. Den form for undervisning gjorde, at Peter følte sig godt forberedt, da han skulle i praktik.

Uddannelsen har givet Peter en forståelse for, hvordan markedsføringsverdenen hænger sammen, og hvordan man arbejder løsningsorienteret i sin hverdag. To ting som Peter fandt brugbare under sin praktik.

Peter understreger også, at UCNs kombination af virkelighedsnær undervisning og praktik har klædt ham på til at skulle søge jobs, når han afslutter sin uddannelse til sommer.