Undervisningsfag
- Tematisk billedpraksis og visuel kommunikation.
- Visualisering af tanker, idéer, iagttagelser, oplevelser og refleksioner i mindre forløb og større projekter.
- Undersøgelser og eksperimenter med brug af varierede visuelle udtryks- og præsentationsformer gennem sansebaserede, relationelle og refleksive tilgange.
- Udforskning af materialiteter, tilfældigheder og processer.
- Betydningsdannelse, afkodning og analyse, herunder metoder til billedsamtale.
- Visuel formidling, dokumentation og portfolio.
- Fagets didaktik, herunder elevers læreprocesser, erkendelse og udvikling i fag og på tværs af fag, samt læreplaner, læremidler, fagkultur, fagsyn og faglig innovation.
Adgangskrav til Billedkunst
Kulturforståelse B, Mediefag B, Billedkunst C eller Design C.
- Biologiske fagområder, som indgår i folkeskolens biologiundervisning, med sigte på fremtidig varetagelse af læreplanen for faget i grundskolen.
- Naturfagsdidaktisk teori og forskning om undervisnings- og evalueringsstrategier, som tilgodeser alle elevers progression og deltagelsesmuligheder i biologifaget samt udvikler deres naturfaglige dannelse og kompetence.
Adgangskrav til Biologi
Teknikfag A – proces, levnedsmiddel og sundhed, Biologi B, Fysik B, Kemi B eller Naturgeografi B.
- Faglige og fagdidaktiske teorier og metoder, herunder bl.a. æstetiske og kropslige undervisningsformer.
- Forskning i, udvikling og undersøgelser af danskundervisning i praksis.
- Sprog og teksters indhold, form, struktur og funktion.
- Læsning, skrivning og skriftsprogsvanskeligheder, herunder dysleksi og sprogvanskeligheder.
- Sproglig vejledning samt vurdering af elevers sprog og tekster.
- Børnelitteratur og andre æstetiske tekster, herunder nyere og ældre tekster.
- Retorik, kommunikation og mundtlighed.
- Multimodalitet, medier og digitale teknologier.
- Norsk og svensk sprog, litteratur og kultur.
Adgangskrav til Dansk 1. - 6. klassetrin
Dansk A.
- Faglige og fagdidaktiske teorier og metoder, herunder bl.a. æstetiske og kropslige undervisningsformer.
- Forskning i, udvikling og undersøgelser af danskundervisning i praksis.
- Sprog og teksters indhold, form, struktur og funktion.
- Læsning, skrivning og skriftsprogsvanskeligheder, herunder dysleksi og sprogvanskeligheder.
- Sproglig vejledning samt vurdering af elevers sprog og tekster.
- Ældre og nyere litteratur og andre æstetiske tekster, litteraturhistorie og dansk litteraturs kanon.
- Retorik, kommunikation og mundtlighed.
- Multimodalitet, medier og digitale teknologier.
- Norsk og svensk sprog, litteratur og kultur.
Adgangskrav til Dansk 4. - 10. klassetrin
Dansk A.
- Dansk som andetsprog i skolen, herunder organisering, regelgrundlag og historisk udvikling.
- Sproglig diversitet og forholdet mellem sprog, kultur og identitet.
- Andetsprogstilegnelse, herunder intersprog og sproglig evaluering.
- Andetsprogspædagogik og andetsprogsdidaktik.
- Faglig literacy og sproglige registre i et andetsprogsperspektiv, herunder læremiddelanalyse.
- Undervisning af nyankomne, herunder deres overgang til almenundervisning og analyse af evalueringsmaterialer.
- Samarbejde og vejledning, herunder andetsprogslærerens roller og funktioner.
Adgangskrav til Dansk som andetsprog
Dansk A.
- Sprogets opbygning, sprogbrug og sproglige varianter.
- Sprogsyn og sprogtilegnelsesdidaktik, herunder et kommunikativt og funktionelt sprogsyn samt legende læring.
- Kultursyn og kulturdidaktik, herunder et dynamisk kultursyn og kulturel mangfoldighed i engelsksprogede samfund og i verden.
- Receptive og produktive færdigheder, processer og strategier.
- Analyse og udvikling af elevsprog.
- Viden om, analyse af og produktion af tekster.
- Undersøgelse, interaktion og handling som verdensborger, herunder tværfagligt og internationalt samarbejde.
- Fagets læreplaner og afsluttende prøver.
- Grundlæggende principper og former for evaluering og feedback i forhold til sprog og kultur.
- Undersøgelse, analyse og vurdering af undervisning.
Adgangskrav til Engelsk
Engelsk B.
- Mål, begrundelser og læreplan for faget i folkeskolen.
- Læringsteorier og undervisningsstrategier med henblik på naturfaglig dannelse og kompetence, samt undersøgende, problemløsende, varieret og differentieret undervisning, som også omfatter faglige samspil og bevægelse i faget.
- Formativ og summativ evaluering af elevers faglige forståelse og anvendelse af naturfaglige processer og metoder.
- Forklaringsmodeller i relation til grundskolefagets indholdsområder og udvalgte tværfaglige problemstillinger.
- Naturfaglige processer og metoder.
- Naturvidenskabens natur og samspil med samfundet.
Adgangskrav til Fysik/kemi
Teknikfag A, Bioteknologi A, Biologi B, Fysik B, Kemi B, Naturgeografi B eller Teknologi B.
- Undersøgelse og modellering med brug af digitale og analoge hjælpemidler med relevans for geografifaget.
- Fagsprog og faglig læsning i relation til geografifaget.
- Geografiundervisning i geografilokalet, laboratoriet og eksterne læringsmiljøer ud fra faglig og fagdidaktisk teori.
- Geografiske processer, mønstre og sammenhænge i humane systemer og naturlige kredsløb samt deres indbyrdes påvirkning, herunder arealers betydning for ressourceudnyttelse, handel og geopolitik.
- Interkulturel kompetence som forudsætning for forståelse og handling ift. menneskers forskellige levevilkår og indbyrdes afhængighed.
Adgangskrav til Geografi
Biologi B, Fysik B, International Økonomi B, Kemi B eller Naturgeografi B.
- Historiebevidsthed og historiebrug, fagets etiske dimension.
- Fag og lærerrolle historisk, aktuelt og i mødet med undervisningspraksis.
- Forskellige faghistoriske fortidsfortolkninger.
- Historieteori om erkendelse, fagretninger og historiesyn samt historisk metode.
- Overblik, kronologi og periodisering samt fordybelse og indlevelse som forskellige tilgange i faget.
- Årsag/virkning, forandring/kontinuitet og historisk empati.
- Kildearbejde, kontroversielle emner og etablering af viden.
- Stofvalgskriterier og læremidler.
- Elevers livsverdener og faglige forudsætninger.
- Varierede, kropslige og æstetiske arbejdsformer.
- Mundtlighed og faglig læsning.
- Evaluering og vurderingskriterier.
Adgangskrav til Historie
Historie B, Idéhistorie B, Samfundsfag B eller Samtidshistorie B.
- Håndværk- og designprocesser med materialerne tekstil, træ og metal, samt et begrundet udvalg af andre materialer, teknikker og teknologier som maskiner og håndværktøj.
- Undersøgende, eksperimenterende og skabende arbejdsprocesser og analyse af produkter med inddragelse af teorier om materiel kultur og bæredygtighed.
- Dokumentation og evaluering af processer og produkter, herunder formidling, præsentation og iscenesættelse.
- Teorier om praktiske, kropslige og æstetiske læreprocesser i relation til håndværk og designfaget.
- Fagets formål, læreplan, historie og betydning for skolen og den studerendes og elevernes alsidige dannelse.
- Værkstedsundervisning, samarbejde og udvikling af fagdidaktik i praksisfællesskaber.
- Sikkerhed og skærpet tilsyn ved anvendelse af maskiner.
Adgangskrav til Håndværk og design
Teknikfag A – design og produktion, Teknikfag A – byggeri og energi, Mediefag B, Kulturforståelse B, Billedkunst C eller Design C.
- Alsidige kropslige og idrætslige færdigheder inden for et bredt spektrum af idrætsfagets indholdsområder.
- Relevant humanistisk, samfundsvidenskabelig og naturvidenskabelig teori og forskning indenfor en idrætsfaglig og fagdidaktisk kontekst.
- Idrættens kulturer, historie, værdier, mangfoldighed og fagets læreplan.
- Sundhed og fysisk træning.
- Motorisk læring og udvikling.
- Sikkerhed og skærpet tilsynspligt i idrætsundervisningen.
- Alsidig, varieret og differentieret idrætsundervisning.
- Forskellige typer af læremidler samt varierede metoder og handleformer, herunder læsning af idrætsfaglige tekster.
- Klasseledelse og organisering i idrætsrummet.
- Aktuelle og generelle udfordringer i idrætsfaget som fx inklusion, trivsel, medbestemmelse og samspillet mellem teori og praksis.
Adgangskrav til Idræt
Idræt B eller Dans B.
- Religionsdidaktik, herunder tilrettelæggelse og undersøgelse af undervisning i kristendomskundskab med udgangspunkt i skolens praksis.
- Grundpositioner og metoder inden for religionsvidenskab, teologi og filosofi.
- Kristendom, islam og andre religioner historisk og nutidigt med fokus på grundbegreber, kulturel betydning samt mangfoldighed i trosforestillinger og praksis, herunder levet religion, myter, ritualer, symboler, kunst og materialitet.
- Kristendommens historie med vægt på danske forhold.
- Bibelske fortællinger og andre religioners fortællinger.
- Filosofi med børn.
- Livsfilosofiske, etiske og religionskritiske positioner.
Adgangskrav til Kristendomskundskab / religion
Filosofi B, Historie B, Idéhistorie B, Kulturforståelse B, Psykologi B, Religion B, Samfundsfag B eller Samtidshistorie B.
- Håndværk og madlavning, herunder grundmetoder og teknikker, madens og madlavningens fysik og kemi, fokus på smag og smagsperspektiver og madens æstetik.
- Sundhed, herunder sundhedsbegreber, kost- og ernæringslære samt hygiejne og mikroorganismer.
- Fødevarebevidsthed, herunder fødevareproduktion, forbrug, bæredygtighed og fødevareetik.
- Madkultur, herunder måltider i tid, sted og anledning.
- Fagdidaktik og metodik, herunder madkundskabs betydning i skolen og samfundet samt bidrag til elevernes dannelse, undervisningstilrettelæggelse og klasseledelse i faglokalet, eksperimenterende og alsidige undervisningsformer, fagsprog og faglig læsning, læremidler samt læringssyn og fagsyn.
Adgangskrav til Madkundskab
Bioteknologi A, Teknikfag A – proces, levnedsmiddel og sundhed, Biologi C eller Kemi C.
Fagets undervisning og den integrerede praktik beskæftiger sig med følgende områder:
- De matematiske fagområder som indgår i folkeskolens matematikundervisning. Væsentlige elementer er fagområdernes historiske udvikling, og hvordan de faglige ideer senere udvides og anvendes i uddannelses-, samfunds- og arbejdsliv.
- Almen matematikdidaktik. Væsentlige elementer er matematiklæring og matematikundervisning, arbejds- og organisationsformer, læremidler, elever i særlige læringssituationer, evalueringsredskaber samt læsning og fremstilling af matematikholdige tekster.
- Stofdidaktik knyttet til de matematiske fagområder, der indgår i skolens matematikundervisning. Væsentlige elementer er progression og almindeligt forekommende misopfattelser.
- Formelle bestemmelser om matematikundervisning i folkeskolen. Væsentlige elementer er den gældende læreplan og centralt stillede test og prøver.
Adgangskrav til Matematik
Matematik B.
- Musikalsk skaben, herunder improvisation, komposition og arrangement.
- Musikudøvelse, herunder sammenspil, sang, kor, bevægelse og musiklege.
- Musikforståelse, herunder musikoplevelse, musikliv, musikhistorie, musik i medier, musikanalyse og formidling.
- Egne musiklærerfærdigheder i sang og akkompagnement.
- Musikdidaktik/musikpædagogik, herunder indholdsvalg, klasseledelse, metodik, progression, evaluering, undervisningsdifferentiering og læremiddelanalyse.
Adgangskrav til Musik
Musik B.
- Elevperspektivet, herunder elevens egne undersøgelser, hverdagsforståelse, sprog og begrebsdannelse, kreativitet, motivation samt kropslig og sanselig læring.
- Lærerperspektivet, herunder undervisningsressourcer, progression og evaluering, faglig læsning og skrivning, tværfaglighed, naturfagsdidaktisk teori og forskning samt styrkelse af deltagelsesmuligheder for alle elever.
- Brede og punktvis dybe naturvidenskabelige indholdsområder, som kan danne faglig og didaktisk basis for de studerendes fremtidige varetagelse af læreplanen for faget natur/teknologi i grundskolen.
Adgangskrav til Natur/teknologi
Teknikfag A, Bioteknologi A, Biologi B, Fysik B, Kemi B, Naturgeografi B eller Teknologi B.
- Fagdidaktisk teori og empiri, skolefagets formål, mål og udvikling.
- Indhold og arbejdsformer i faget, herunder f.eks. problemorienteret, case baseret, praktisk og anvendelsesorienteret undervisning.
- Lærerrollen i samfundsfag.
- Elevforudsætninger, udvikling af elevers viden, færdigheder og kompetencer i faget, herunder fagsprog og læsning af samfundsfaglige tekster.
- Elevers produktive, kreative og kommunikative arbejde i samfundsfag.
- Politik og demokrati, politisk teori, politiske grundopfattelser og det politiske system. Aktører, konflikter, samarbejde og skillelinjer i Danmark og EU samt globalt.
- Sociologisk teori og empiri, identitet, social differentiering, sociale og kulturelle forhold i Danmark.
- Økonomisk teori, samfundsøkonomi, arbejdsmarked og privatøkonomi. Bæredygtighed og velfærd.
- Samfundsvidenskabelig videnskabsteori og metode.
Adgangskrav til Samfundsfag
Afsætning B, Historie B, International økonomi B, Samfundsfag B, Samtidshistorie B eller Virksomhedsøkonomi B.
- Funktionsnedsættelser, udsathed, diagnoser og specifikke læringsvanskeligheder, herunder ord- og talblindhed.
- Konteksten som vanskeligheder viser sig i, og elevers perspektiver på deres deltagelsesbetingelser.
- Differentierede (fag)didaktiske tiltag, der fremmer elevers sociale og faglige deltagelsesmuligheder.
- Samarbejde om forebyggende, foregribende og indgribende indsatser med forældre og øvrige samarbejdspartnere og om professionel vejledning tilpasset målgruppe.
- Lovgrundlag og specialpædagogiske dilemmaer i forhold til didaktiske, organisatoriske og samfundsmæssige betingelser, herunder normalitet, afvigelse og etiske problemstillinger set i et historisk perspektiv.
- Analyse og udvikling af egen og andres specialpædagogiske praksis.
Adgangskrav til Specialpædagogik
Dansk A.
- Sprogsyn og sprogdidaktik, herunder en kommunikativ, funktionel tilgang og flersprogethed.
- Mundtlig og skriftlig kommunikation, herunder det tyske sprogs opbygning og sprogbrug i diverse kontekster.
- Metoder til evaluering af og feedback på elevsprog.
- Kultursyn og kulturdidaktik, herunder kulturmøder, kulturel mangfoldighed samt kulturelle, samfundsmæssige og historiske forhold i tysktalende lande og områder.
- Læremiddelanalyse og redidaktisering af læremidler inden for tyskundervisningen.
- Varierede undervisningsformer og -metoder, herunder kropsforankret læring, æstetiske læreprocesser, tværfaglig undervisning og brug af teknologier.
- Undersøgelse og forskningsinformeret udvikling af fagets praksis.
Adgangskrav til Tysk
Tysk begynder- eller fortsættersprog B.
Adgangskrav til undervisningsfag
Du skal opfylde de specifikke adgangskrav, der er til de undervisningsfag, du ønsker.