Gå til hoved indhold

Danmark eksporterer varer og tjenesteydelser for mere end 1.000 milliarder kroner om året til lande som USA, Tyskland, Sverige og Storbritannien, og mængden af danske produkter, der strømmer ud over de danske grænser, har været stigende gennem de sidste mange år. Eksport, salg og markedsføring er derfor afgørende for Danmark og dansk økonomi, og det samme er profiler, der har en uddannelse inden for feltet. Sådan lyder det fra Carsten Rose Lundberg, der er fagchef for digital handel i Dansk Erhverv:

- I Danmark har vi altid været stærke købmænd. Det skyldes ikke mindst, at vi skaber nogle produkter, der er attraktive for udlandet, men også at vi samtidig altid har været gode til at sælge dem. Eksport samt salg og markedsføring blandt andet via digitale kanaler er big business herhjemme, og det er altafgørende i dag for dansk økonomi. Derfor er det også ekstremt vigtigt, at vi uddanner personer, der forstår at hjælpe virksomheder med at sælge produkter til udenlandske kunder, siger Carsten Rose Lundberg.

Blå Bog

Carsten Rose Lundberg, 52 år

  • Fagchef for digital handel, Dansk Erhverv 
  • Har arbejdet med e-handel siden sidste årtusinde

Vi skal bruge nysgerrighed, en finger på pulsen og analytiske evner

På uddannelserne inden for eksport, salg og markedsføring hos Professionshøjskolen UCN kombineres businessteori med praktisk anvendelse af digitale markedsføringskanaler og salgsværktøjer. Det betyder, at business og forretningsforståelse spiller en stor rolle på uddannelserne, men vigtigst er det, at UCN-uddannelserne ruster de studerende til at analysere situationer, anvende de nyeste digitale redskaber og ikke mindst løse konkrete opgaver, der kan sikre virksomheder eksport og salg.

- Branchen udvikler sig konstant med nye redskaber og kanaler til salg og markedsføring, og derfor skal uddannelserne og de studerende også have fokus på nysgerrighed, en finger på pulsen og analytiske evner, så vi eksempelvis lynhurtigt lærer at tage nye kanaler som Instagram og TikTok i brug. Nutidens kunder benytter sig i dag af mange forskellige kanaler, og derfor skal vi kende til dem alle, og vi skal selvfølgelig kunne analysere os frem til, hvordan de bedst bruges overfor den enkelte kunde, forklarer Carsten Rose Lundberg.

Eksport og digitalt salg vil konstant fylde endnu mere

Den danske eksport af varer og tjenesteydelser har været stigende de sidste mange år, og samtidig har digitalt salg og markedsføring indtaget en central rolle i Danmark som handelsnation. Ifølge Carsten Rose Lundberg vil eksport og digitalt salg og markedsføring fylde endnu mere i fremtiden, og derfor er det også afgørende, at vi uddanner flere inden for feltet.

- Eksporten af danske varer vil fortsat stige, og de digitale kanaler er kommet for at blive. Allerede nu mangler der kompetente hænder inden for området, og jeg er derfor heller ikke i tvivl om, at der i fremtiden vil være stor efterspørgsel på personer med en uddannelse i eksport, salg og markedsføring. Andelen af virksomheder og digitale salg vil blive ved at stige, så hvis man besidder de kompetencer, er man mere end attraktiv på arbejdsmarkedet, lyder det fra Carsten Rose Lundberg.