Praksis skinner igennem ved UCN-praktikanter
Hjørring Kommune har i flere år modtaget praktikanter fra professionsskolen UCN, hvilket ifølge kommunikations- og udviklingskonsulent i Plan- og Udviklingsafdelingen, Dorte Reinholdt, har bidraget med en stor værdi til kommunens projekter.
- Vi har igennem mange år haft praktikanter i kommunen, hvor vi især har haft praktikanter fra natur- og kulturformidlingsuddannelsen. Praktikanternes faglige profil passer godt ind i de projekter, som vi laver, hvorfor de virkelig kan bidrage med deres faglighed, siger Dorte Reinholdt.
UCN benytter i rekrutteringen sloganet ’Uddannelse i virkeligheden’, og det billede kan Dorte Reinholdt i den grad nikke genkendende til. De studerendes praktiske udgangspunkt er nemlig med til at bringe ny energi ind i afdelingen.
- UCN uddanner jo deres studerende til virkeligheden, og praksislæren er ret tydelig hos praktikanterne. Det betyder også, at vejen fra ord til handling er kort. Vi er mange akademikere, og nogle gange nørder vi måske for meget med tingene. Så den tilgang giver virkelig et frisk pust, siger Dorte Reinholdt.
At de studerende kommer direkte fra undervisningslokalet, giver en teoretisk ballast, der kombineret med en stor praktisk know-how bidrager med en stor værdi i kommunen.
- Praktikanternes kompetencer er i den grad hands-on, og de unge mennesker har virkelig en finger på pulsen. De har frisk teori i rygsækken, mens de har fået den praktiske del med, og det nyder vi virkelig godt af, fortæller Dorte Reinholdt.
Karla Løfquist har netop været praktikant hos Hjørring Kommune i forbindelse med sin uddannelse i Natur- og Kulturformidling fra UCN. Hun har oplevet en enorm udvikling i forbindelse med praktikopholdet.
- Praksislæren på UCN er fantastisk. Det her med at sidde i grupper og arbejde med praktiske eksempler, præcis som i virksomhederne, har gjort mig selvsikker, inden jeg startede i praktikken. Det har været en fornøjelse hele vejen igennem, for det er helt fantastisk at være sammen med nogle meget kompetente mennesker og projektledere, siger Karla Løfquist.
Hun fremhæver, hvordan nye, teoretiske perspektiver og videreudvikling af kommunen har været nogle af de ekstra givende ting i praktikperioden.
- Jeg havde i princippet kun de teoretiske aspekter bag mig, så jeg har lært enormt meget af at være hos Hjørring Kommune. Derudover synes jeg, at jeg er kommet med noget ny energi, når man kommer direkte fra skolebænken. Så er teorierne dugfriske og samtidigt giver min uddannelse mig en del kreativitet, som jeg kunne bidrage med, slutter Karla Løfquist.