Gå til hoved indhold

Plakaten er opdelt i 12 felter som samlet fortæller tankerne bag projektet. Baggrunden bag Levende cases er udarbejdet gennem 2 indsatser som vedrører at videreudvikle undervisningen med andres erfaringer med casestudier og en styrkelse af samarbejdet mellem Pædagoguddannelsen og andre pædagogiske dagtilbud.

Projektet har også været med til at få skabt et samarbejde mellem UCN til AAU og Aalborg Kommune. Samarbejdet mellem AAU og UCN omhandler at udvikle en case didaktik mellem Pædagoguddannelsen og Medicinuddannelsen på AAU og fokusset i samarbejdet mellem UCN og Aalborg Kommune er, at undervise de studerende i pædagogiske praksis i boligsocialt arbejde og sende de studerende ud i feltarbejde. Der er opsat nogle forskellige mål for denne indsats, som omhandler at uddanne de studerende til den pædagogiske praksis i det boligsociale arbejde, at institutioner og skoler oplever en øget trivsel for deres børn og unge i kraft af det tværfaglige samarbejde samt at samarbejdet er med til at udvikle boligområdet i Aalborg SØ og styrke de gode fortælleringer om området.

Levende cases har også ført til en ny casestudiemetode til at skabe refleksiv læring, dialog og samarbejde mellem uddannelse og praksis. Den nye casestudiemetode omfatter 3 punkter som vedrører en praksis case, en opgave case og en iagttagelses case. Den nye case forms formål er at aktivere de studerendes tænkning gennem en fælles oplevelse af pædagogiske dilemmaer, kontekstualisere modulets viden- og færdighedsmål og bidragelse af nye perspektiver samt handle i praksis og give de studerende en mulighed for at arbejde med kvalificering af handlinger ved at sætte refleksion over handling og blive i det kvalificerende refleksionsrum. Projektet giver også sit bud på et didaktisk design.

Levende cases har sit afsæt i RPL igennem handling, tænkning, oplevelse samt de 6 RPL-principper. Det gode eksempel ud fra RPL-principperne er, at case filmen fungerer som et refleksionsobjekt, der skal danne grundlaget for de studerendes aktivering af egne erfaringer, de impulser case filmen giver relaterer til modulets viden- og færdighedsmål som giver de studerende mulighed for at associere ind i etiske overvejelser, professionel kommunikation eller medborgerskabets betydning for det pædagogiske dilemma. Derefter er det op til de studerende at undersøge relevant viden, der kan støtte op om deres handleovervejelser. Det gode eksempel er formuleret og defineret af pædagogisk praksis og tager afsæt i det pædagogiske felt. Gennem arbejdet med Levende cases inviteres de studerende til at samarbejde med undervisere som videns personer, der kan trækkes på ved tvivlsspørgsmål.

De studerende siger om Levende cases, at det har været lærerigt og spændende at arbejde med, at det er vigtigt at gribe ind tidligt, så problemerne ikke vokser sig større samt en opmærksomhed på, at der ikke findes en fast løsning på udfordringerne og at det vil ændre sig fra gang til gang og som det 12 felt er der henvist til litteraturhenvisninger.