Gå til hoved indhold

Levende cases

Levende Cases bygger på casestudie og er en kreativ udforskning i praksis.

Studerende skal forstå, lære og arbejde fokuseret med opbyggelse af egen dømmekraft som fagprofessionelle igennem en konkret levende case.

I hjertet af konceptet levende cases ligger et ønske om at udfordre det traditionelle syn på casestudier, og bruge det som anledning til at koble uddannelse med praksis. Formen indbyder til samarbejde og samskabelse mellem undervisere, studerende og fagprofessionelle. Der ar-bejdes dialogbaseret og med blik for at bringe casen til live gennem film og interaktion.

Levende cases: I tæt samarbejde med lokalområdet

Lektor og ph.d. Stine Bylin Bundgaard fra pædagoguddannelsen fortæller, hvordan et tæt samarbejde med pædagogiske institutioner i lokalområdet bidrager til at gøre casearbejdet virkelighedsnært og realistisk. De studerende arbejder med professionelle dilemmaer, som de undersøger fra forskellige vinkler og teorier, og reflektere over handlemuligheder.

Prøv "Levende Cases"

Levende Cases åbner døren til en erfaringsbaseret tilgang til casestudier i mødet mellem uddannelse og professionel praksis. Her er udforskning og refleksion nøgle-elementerne, der gør det muligt at øve de studerendes dømmekraft. Vi udforsker rammesætninger, hvori refleksionen og dialogen kan føre til nye erkendelser, der bidrager til uddannelsen af dygtige, refleksive praktikere.

Sidder du og tænker, at du kunne bruge vinkler på, hvordan din praksis kan blive en levende case, så klik nedenfor og se med her, hvor vi viser hvordan dagen med levende cases forløber. Du kan bruge vores opbygning til designe dine egne levende cases. Det kan være du kan bruge vores case eksempler, eller måske har du bruge for at vælge andre cases.

Tag en teoretisk rundtur i den didaktiske model

Igennem en interaktiv model vil vi gerne vise dig vej igennem vores didaktiske metode for undervisningsforløbet Levende cases.

Hør i videoerne hvad deltagerne har fået ud af Levende Cases

Andre materialer

Poster fra ECRPL 2021
Poster fra ECRPL 2021

Til forskningskonferencen ECRPL 2021 præsenterede lektor og ph.d. Stine Bylin Bundgaard forløbet Levende cases, som et eksemplarisk eksempel på, hvordan man på pædagoguddannelsen på UCN arbejder med Refleksiv Praksislæring som middel til at understøtte de studerende i at øve handlekompetence.

Artikel: Levende cases i UCN Perspektiv
Artikel: Levende cases i UCN Perspektiv

Læs med bagom Levende cases i artiklen her, hvor der undersøges, hvordan kan der gennem levendegørelse af cases skabes større rum for studerendes kreative udforskning og kvalificerende refleksion over handleovervejelser?

Kapitel i bog: Teori og praksis i professionsdidaktik
Kapitel i bog: Teori og praksis i professionsdidaktik

Du kan også læse mere om Levende cases i bogen "Teori og praksis i professionsdidaktik: En bog om refleksiv praksislæring". Her præsenteres Cases som refleksive øverum i kapitel 9.

Artikel: Udvikling af casestudiemetode
Artikel: Udvikling af casestudiemetode

Vi præsenterer her udviklingen af casestudiemetoden og hvordan studerende arbejder med casestudier forud for en skriftlig case eksamen. Casearbejde er blevet en stadig større del af pædagoguddannelsen, og i den forbindelse har vi været optagede af, hvordan vi kan gøre casearbejdet professionsrelevant.

Vil du være med?

Anne Rosborg Bergen Wegener

Lektor

E-mail:
anw@ucn.dk
Telefon:
72690706

Inge-Kathrine Petersen

Udviklingskonsulent

E-mail:
ikp@ucn.dk
Telefon:
72690703