RPL i undervisningen
Undervisningen tilrettelægges med afsæt i seks grundprincipper, der skaber gode rammer for refleksion. Undervisningen kan folde sig ud på mange måder, men fælles er en tæt kontakt til praksis og et solidt, teoretisk fundament. Her på siden kan du se eksempler på, hvordan forskellige undervisere på forskellige uddannelser tilrettelægger undervisning med afsæt i RPL.
Du kan læse mere om de seks grundprincipper i Hvidbog om Refleksiv Praksislæring.
Levende cases: I tæt samarbejde med lokalområdet
Et tæt samarbejde med pædagogiske institutioner i lokalområdet bidrager til at gøre casearbejdet virkelighedsnært og realistisk på pædagoguddannelsen. De studerende arbejder med professionelle dilemmaer fra praksis, som de undersøger fra forskellige vinkler og teoretiske perspektiver. Sammen reflekterer de studerende over handlemuligheder, som videndeles til de pædagogiske institutioner.
Virtuel Kommune: simulering af virkeligheden
Offentlig sagsbehandling er kompliceret i praksis, men det er svært for studerende at forstå, før de selv har erfaring med det. I filmen fortæller Lektor Lene Faurholt Gravgaard fra PBA-uddannelsen i Offentlig Administration, hvordan simuleret praksis kan træne de studerende i konkret sagsbehandling og opgaveprioritering i en virkelighedsnær kontekst, hvor de studerende selv er hovedaktører.
Integreret litteratursøgning og forskning
Teknologi og forskning udvikler sig hele tiden, så det er en udfordring for både undervisere og studerende at holde sig opdaterede. Derfor har lektor Susanne Hjorth Hansen og bibliotekar Karen Rask Mortensen udviklet et undervisningsforløb, der har fokus på at integrere litteratursøgning og aktuel forskning i undervisningen.