Gå til hoved indhold

Det hele startede, da de to studerende deltog i et 14-dages innovationsforløb sammen med studerende fra bioanalytiker- og sygeplejerskeuddannelsen på UCN. Her fik de til opgave at udvikle en løsning på en konkret udfordring.

– Vi blev præsenteret for en case om et barn, hvis mor var på hospice. Det gjorde stort indtryk på os, hvor svært det kan være for børn at tale om deres følelser i sådan en situation. Vi ville skabe et redskab, der kan gøre den proces lettere, fortæller Julie Johansen.

Spillet, som de kalder Hjerterejsen, vandt innovationskonkurrencen, og efterfølgende modtog de også en særpris for social bæredygtighed til Danmarks Entreprenørskabsfestival i november.

Hjerterejsen guider børn og unge med hjælp fra eks. en pædagog gennem en følelsesmæssig rejse ved at inddrage aktiviteter som tegning, modellervoks og fortælling. På den måde bliver det muligt at bearbejde svære oplevelser uden, at samtalen føles tung eller grænseoverskridende.

Det kan være, hvis man har det svært i skole, har sygdom tæt inde på livet eller måske oplever skilsmisse i familien.

– Vi ville væk fra den traditionelle samtale og skabe et alternativ, hvor børnene kan udtrykke sig på flere måder gennem kreativitet og leg. Og hvor man som fagprofessionel får mulighed for at tage hånd om det, barnet oplever som svært, på en anden måde end kun med ord, siger Karoline Kammer Nielsen.

Julie Johansen og Karoline Kammer Nielsen med deres spil Hjerterejsen.

En prototype er klar, og nu arbejder de to studerende på at få spillet ud til institutioner og fagfolk. Undervejs har de fået hjælp og rådgivning via UCN’s innovationshus. Målgruppen for spillet er børn og unge i alderen 6-16 år, og det er tænkt som et pædagogisk redskab, der f.eks. kan lånes via CFU.

– Da vi vandt, tænkte vi: Måske kan vi faktisk godt det her, og så er vi bare gået 200 procent ind i det. Det er jo ikke typisk for os pædagoger at gå iværksættervejen, men vi vil vise, at vi kan bruge vores faglighed til at skabe noget, der gør en forskel, forklarer Karoline Kammer Nielsen.

De to studerende er netop gået i gang med deres 6. semester, så om et års tid kan Julie Johansen og Karoline Kammer Nielsen kalde sig færdiguddannede pædagoger.

Kontakt:

  • Julie Johansen, pædagogstuderende på UCN i Hjørring, tlf.nr.: 53 29 07 87
  • Karoline Kammer Nielsen, pædagogstuderende på UCN i Hjørring, tlf.nr.: 51 95 58 47

Skrevet af Silas Mühlbach, UCN Kommunikation og Studieliv, sfm@ucn.dk