Gå til hoved indhold

Digitale tvillinger bliver mere og mere udbredt inden for byggeriet. I takt med at byggerier bliver mere komplekse og skal opfylde et stigende antal krav, ligger der et stadigt større potentiale i at lave digitale kopier af en bygning, såkaldte digitale tvillinger – og ikke mindst i at udbrede kendskabet i byggebranchen til, hvordan man kan anvende de nye teknologier. Det har netop været hovedfokus i EU-projektet DigiLab, som nu efter tre år er afsluttet.

Som en del af projektet har partnerne bag udviklet en digital platform med kurser og læringsmaterialer om digitale tvillinger, som er frit tilgængelig for både studerende og fagfolk inden for byggeriet. Her kan man også udvikle sin egen digitale tvilling af en bygning, og det åbner for en række spændende anvendelsesmuligheder.

Meinhardt Thorlund Haahr, lektor på energi- og miljøuddannelserne på Professionshøjskolen UCN og Dorthe Holmberg Lauritzen, lektor på UCN’s byggeriuddannelser, håber at kunne brede erfaringerne fra det treårige forskningsprojekt DigiLab ud til byggebranchen

- Digitale tvillinger er en banebrydende teknologi med stort potentiale for innovation og optimering i byggeriet. En digital model i realtid af en bygning giver langt bedre forudsætninger for at tage beslutninger baseret på data og forbedre en bygnings ydeevne gennem overvågning af realtidsdata, analyser, simuleringer, forudsigelser og visualiseringer, forklarer Meinhardt Thorlund Haahr, lektor på energi- og miljøuddannelserne på Professionshøjskolen UCN og fortsætter.

 - For at udnytte teknologiens fulde potentiale kræver det dog, at medarbejdere i branchen opbygger de nødvendige kompetencer. Det er netop det sigte, vi har haft i projektet og baggrunden for, at vi har skabt en ny og åben digital platform, som alle kan tilgå.

Værktøjer er frit tilgængelige

Som en del af DigiLab-projektet er der udviklet digitale tvillinger af to konkrete bygninger. Det drejer sig om en laboratoriebygning i Norge og en skolebygning i Spanien, hvor begge er udstyret med IoT-sensorer, der indsamler data i realtid. Ved hjælp af 3D-scanningsteknologi og virtual reality kan bygningernes funktion og ydeevne udforskes og analysere på en helt ny måde.

 - De to digitale tvillinger kan tjene som demonstrationer for studerende og fagfolk inden for byggeriet, som gerne vil blive klogere på de nyeste teknologier og udviklingen af digitale tvillinger. Det gælder f.eks. 3D-scanning af bygninger, Virtual Reality-miljøer, brug af sensorer til dataopsamling samt effektiv håndtering, analyse og visualisering af data, fortæller Meinhardt Thorlund Haahr.

Laboratoriebygningen med navnet Smaragd hos NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet – er én af de to bygninger, som har fået sin egen digitale tvilling som led i projektet DigiLab.

En af de største udfordringer i byggebranchen er, at mange teknologier kan virke både dyre og komplekse. Derfor skal fremtidens medarbejdere inden for byggeriet i endnu højere grad undervises i at relatere teknologierne til virkelige projekter og forstå, hvornår det giver mening at bruge digitale tvillinger i praksis.

 - Vi har introduceret de nye læringsmaterialer for de studerende på bl.a. vores byggeri- og energiuddannelser i Aalborg. Det er afgørende, at de ikke kun lærer teknologien, men også forstår formålet med den. Vi arbejder med konkrete cases og praktiske eksempler, så de kan se, hvordan digitale tvillinger kan gøre en forskel i byggeri og bæredygtighed. Nu håber vi, at vi kan få udbredt den nye platform, så endnu flere får glæde af den, siger Dorthe Holmberg Lauritzen, lektor på UCN’s byggeriuddannelser.

Materialerne på den nye digitale platform er målrettet alle fagligheder i byggeriet – fra bygningskonstruktører til VVS-installatører og energimanagere. De kan tilgås på hjemmesiden http://digilab-be.eu/

Fakta om DigiLab

  • Projektets officielle navn er Digital Lab for the Built Environment: An Integrated Approach for Upgrading Digital Skills in Technical Education
  • Projektet er et internationalt samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner og virksomheder fra Norge, Danmark, Finland og Spanien støttet af Erasmus+.
  • Det er foruden Professionshøjskolen UCN bl.a. NTNU i Norge, University of Vaasa i Finland, Centro Tecnológico de la Construcción Región de Murcia i Spanien, Rambøll i Norge, og IES Valle del Segura i Spanien.

Skrevet af Silas Mühlbach, UCN Kommunikation og Studieliv, sfm@ucn.dk