Forskere undersøger kønsskævheder i teknologiundervisningen
Der er behov for mere viden om pigers og drenges interesse og motivation, når det gælder digital teknologi. Hvordan kan undervisningen i teknologierne tilrettelægges, så den er med til at bryde de skævheder, der ses mellem kønnene?
Det vil projektet ’Kønsbevidst pædagogik inden for undervisning i digital dannelse og teknologiforståelse’ være med til at finde svarene på. Det er lektor og forsker ved læreruddannelsen på UCN, Pia Susanne Frederiksen, der står i spidsen for projektet, som netop har modtaget en bevilling på 1,8 mio. kroner fra VILLUM FONDEN.
- Folkeskolen har en stor opgave i at uddanne og danne vores børn og unge til et stadigt mere digitaliseret samfund. Men erfaringen er, at piger og drenge står med et forskelligt udgangspunkt, når det handler om digital teknologi, og der knytter sig en række kønsskævheder og traditionelle kønsnormer til området. Mit håb er, at vi med projektet kan sætte fokus på sådanne kønsskævheder, så skolen for alvor kan være med til at bryde dem, fortæller projektleder Pia Susanne Frederiksen.
Kønsforskelle i troen på egne evner
Tidligere forskningsprojekter viser tydeligt, at der stadig er fastgroede forestillinger om, hvad piger og drenge er gode til, og at stereotype opfattelser af køn og naturvidenskab påvirker børns interesse for naturfag og teknologi.
- Vi ser blandt andet en klar tendens til, at pigerne har lavere tro på egne evner, når det kommer til teknologi sammenlignet med drengene. Til trods for at undersøgelser blandt udskolingselever viser, at pigerne generelt klarer sig bedre end drengene, når de bliver testet i deres teknologforståelse, giver Pia Susanne Frederiksen som eksempel på de udfordringer, hvor køn spiller en afgørende rolle.
I projektet samarbejder forskere fra UCN med Aalborg og Gentofte kommune, som begge har fået støtte af VILLUM FONDEN til etablering af makerspaces, hvor eleverne undervises i netop digitale teknologier. Samarbejdet omfatter dels observationsstudier og interviews og dels udvikling af konkrete redskaber, som lærerne kan bruge i deres undervisning.
Kort om projektet
- Projektet strækker sig fra 2022-2024.
- Bevillingen til projektet er en del af en samlet indsats fra VILLUM FONDEN i forhold til betydningen af køn i forhold til den pædagogiske indsats i folkeskolen, og der er desuden givet støtte til et projekt ved København Professionshøjskole om kønnets betydning i naturfagsundervisningen.
For yderligere information
Pia Susanne Frederiksen, lektor Professionshøjskolen UCN
Telefon 72 69 05 96
Mail psf@ucn.dk