Gå til hoved indhold

Professionshøjskolen UCN skal sammen med en finsk og en norsk læreruddannelse være med til at styrke den nordiske madkultur. Med en bevilling på tre millioner kroner fra A.P. Møller Fonden er det nu muligt at udvikle nyt tværfagligt læremiddel til fagene natur/teknologi og madkundskab.

Det handler ikke blot om, at eleverne skal lave svenske köttbullar, finsk vorschmack, norsk fårikål eller den danske klassiker stegt flæsk med persillesovs i madkundskab. Lektorerne Camilla Damsgaard og Marianne Hald fra læreruddannelsen på UCN er projektledere på det nye tiltag, og de håber, at de kan være med til at give skoleelever viden om nordisk madkultur, naturgrundlag og fødevareproduktion set i en større sammenhæng.

-  Elever kan opleve samhørighed med nordiske naboer og få indsigt i kulturelle fælles værdier, der knytter an til de nordiske traditioner og styrker en fælles forståelse af madkulturer, naturgrundlag og bæredygtighed. Vi kommer til at beskæftige os med nordisk fødevareproduktion gennem tiden og se på fremtidige bæredygtige løsninger på madområdet, fortæller Camilla Damsgaard.

Som bonus giver det også anledning til, at eleverne kan arbejde med de nordiske sprog i form af fagtekster og instruerende tekster.

Madkulturen i de nordiske lande har mange fællestræk - disse og de mange forskelle skal projektet være med til at formidle til skoleelever.

Samarbejde med lærerstuderende og skoler

Projektet involverer ikke kun undervisere på de tre nordiske læreruddannelser men også lærerstuderende, som undervejs skal afprøve undervisningsmaterialet på elever i folkeskolen Undervejs diskuteres og udvikles materialet i samarbejde med lærerne på skolerne. Derudover er både lærere og studerende med til årlige netværksmøder på tværs af landene hvorved det nordiske samarbejde, indsigt i fælles nordiske værdier og traditioner for undervisning samt samhørighed styrkes.

- Vi håber, at det nordiske samarbejde kan resultere i erfaringsudveksling mellem både undervisere og lærere i de tre lande, så de kan få større indsigt i fagene og undervisningen i nabolandene. På den måde bliver det ikke kun et projekt, der kan fremme kendskabet til den nordiske madkultur, men også sprede viden om undervisningen på området, siger Camilla Damgaard.

Projektet skal gennemføres i 2022-2025 og udover udvikling, afprøvning og oversættelse af undervisningsmaterialer, involverer det også præsentation på netværk, kurser mv., for at øge kendskabet til projektet blandt lærere i folkeskolen og undervisere på læreruddannelser.

Fakta om projektet

  • Titlen på projektet er ’Nordisk smag – en fælles bæredygtig madkultur. Til fagene natur/teknologi og madkundskab’.
  • Samarbejde mellem Professionshøjskolen UCN og læreruddannelser på hhv. Åbo Akademi, Vaasa Övningsskola i Finland og Universitetet i Agder (UiA) i Norge.
  • Finansieret af en bevilling på 3.066 000 kr. fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal. Projektet er en del af Fondens nordiske temaindkaldelse i 2021.