Gå til hoved indhold

I alt har knap 240 studerende valgt at indstille en af deres undervisere til anerkendelse for, at de gør det godt. Indstillingerne fordeler sig på 58 undervisere på tværs af UCN’s uddannelser. Bedømmelsesudvalget har nu udvalgt de tre nominerede.

De tre nominerede er:

  • Anne-Mette Lücke Dissing, Fysioterapeutuddannelsen
  • Daniel Bloch Nielsen, Digital konceptudvikling
  • Emil Veggerby Jakobsen, Bioanalytikeruddannelsen

Fredag 4. oktober 2024 i forbindelse med UCN Dagen får direktør for UCN Erhverv og formand for bedømmelsesudvalget Thomas Kastrup-Larsen fornøjelsen af at overrække prisen til en af de tre nominerede.

- Jeg ser frem til at fejre den gode undervisning og fremhæve den afgørende rolle, underviserne spiller i de studerendes liv. Deres indsats har ikke kun stor betydning for den faglige udvikling gennem læring og refleksion, men også på et mere personligt plan. Mange af de indsendte nomineringer understreger, hvordan underviserne bidrager positivt til studiemiljøet på flere områder end blot det faglige, siger Thomas Kastrup-Larsen.

Præsentation af de tre nominerede

Anne-Mette Lücke Dissing

Udpluk fra indstillinger: 
”Hun god til altid at få os alle med, og er virkelig engageret i, at vi ikke blot kan bestå vores eksamen, men at vi rent faktisk får noget ud af hendes timer og kan bruge det i længere tid. Derudover er hun ikke blot god til sit eget fag, men også en virkelig god vejleder, som altid står til rådighed og vil hjælpe, guide og udfordre ens tanker, så man har flere perspektiver.”

”Anne-Mette formår at gøre selv humanfysiologi spiseligt. Måden hun underviser på gør, at man har lyst til at dukke op og virkelig lytte. Hun har ovenikøbet også skidegod humor, som gør, at der er en god stemning i lokalet. Hun kommer ofte med eksempler på teorien fra hverdagen og eget liv, som er med til at gøre teorien mere forståeligt. Hun er bare skøn og vanvittig dygtig og fortjener at vinde!” 

Reaktion fra Anne-Mette:
”Det er virkelig rørende. For fem år siden var jeg meget hårdt ramt af stress og vidste ikke, om jeg kunne fortsætte med at undervise, så det gør mig så glad at læse det, som de studerende skriver. Det betyder utroligt meget, at de studerende vil bruge tid på at skrive en indstilling.”

Daniel Bloch Nielsen

Udpluk fra indstillinger: 
”Daniel er god til at lave afvekslende undervisning. Han lytter også meget til sine studerende og vil altid gerne have feedback for at optimere undervisningen. Det er dejligt som studerende at have følelsen af at have indflydelse på det materiale, der undervises i”

”Han kommer med nutidig og meget relevant undervisning, som hele tiden er opdateret på, hvordan teknologien ændrer sig. Generelt en glad underviser, som man kan mærke elsker sit fag!”

”Han er en inspirerende kilde til læring på en legende facon, og hans undervisning fremstår enorm professionel og får mig til at føle mig som en del af et større fællesskab, hvad gælder både i undervisningen og udenfor undervisningssammenhænge.”

Reaktion fra Daniel:
”Det er lidt overvældende, men det er super fedt at blive anerkendt for den energi, man lægger i sin undervisning. Det er virkelig dejligt, når man får en tilkendegivelse om, at de studerende modtager min undervisning på så positiv en måde. Det der betyder noget er jo, at de studerende får noget ud af undervisningen, og jeg håber, at de om 10 år, når de kigger tilbage, har brugt noget af det, de har lært.”


Emil Veggerby Jakobsen

Udpluk fra indstillinger: 
”Han er en underviser, som er utrolig engageret i sit arbejde. Det ses ved, at han gør sin undervisning indbydende, levende og motiverende. Han formår at gøre kedelige emner inspirerende, mens han kobler det faglige sammen med den virkelig verden. Han bruger sine egne erfaringer samtidig med, han bringer de studerendes erfaringer fra praktikken med ind i undervisningen.”

”Han møder altid klassen med et stort smil og sørger for, at humøret bliver holdt oppe, selv når undervisningen er svær og/eller hård. Han knokler hårdt for at sørge for, tingene er klar til os som klasse. Han får undervisningen til at virke som noget, vi får brug for, når vi kommer ud og skal arbejde som bioanalytikere.”

Reaktion fra Emil:
”Jeg har haft knap 2½ års karriere som underviser, og jeg må da indrømme, at da jeg fik mailen med indstillingerne og så, hvad de studerende havde skrevet, så måtte jeg gå en tur i frokostpausen og tage en lille tuder. Det er hårdt arbejde at starte en uddannelse op, og det er ingen hemmelighed, at det nogle gange er svært. Så det føles som en tak fra de studerende at læse indstillingerne. Det er en anerkendelse af, at vi har gjort det her stykke arbejde.”

Indstilles til national undervisningspris 2025

UCN kan indstille tre undervisere til Uddannelsesministeriets nationale undervisningspris 2025. De tre indstillede bliver Anne-Mette Lücke Dissing, Daniel Bloch Nielsen og Emil Veggerby Jakobsen.
Hvem af de tre, der modtager UCN’s undervisningspris bliver offentliggjort 4. oktober. Her vil vinderen modtage en præmie på 15.000 kr. som kan bruges til valgfrie aktiviteter på uddannelsen af enten social eller faglig karakter. De to øvrige nominerede vil tilsvarende modtage en præmie på 10.000 kr, der kan bruges til samme formål.

Bedømmelsesudvalget til UCN’s undervisningspris

  • Thomas Kastrup Larsen, direktør UCN Erhverv, repræsentant for UCN´s direktion
  • Rie Nielsen, kvalitetschef, repræsentant for UCN´s chef- og ledergruppe
  • Charlotte Fuglesang, Sygeplejefaglig direktør hos Regionshospital Nordjylland, repræsentant for det offentlige aftagerfelt
  • Henrik Hagens, CEO for Hagens Fjedre, repræsentant for det private aftagerfelt
  • Peter Holm Nielsen, pædagogstuderende, studenterrepræsentant i UCN´s bestyrelse, repræsentant for UCN´s studerende  

Skrevet af Mette Green, UCN Kommunikation og Studieliv, meg@ucn.dk