Oline Pedersen
Hun står i spidsen for et nyt forskningsprojekt, hvor tre ph.d.-projekter i samarbejde med nordjyske dagtilbud skal give ny viden om leg og æstetik, inklusion og eksklusion samt hvordan man arbejder med kvalitet i dagtilbud.
Derudover er hun med i seniorforskergruppen i det nationale forsknings- og udviklingsprojekt Playful Learning, som går på tværs af alle landets professionshøjskoler. Projektet har til formål at udvikle og forske i legende og eksperimenterende undervisning i uddannelsen af lærere og pædagoger. Olines fokus i projektet er i særlig grad på kultur, magt og in- og eksklusion.
Magt i professionel praksis
Oline er ekspert i den magt, der er i spil i mødet mellem borgere og de velfærdsprofessionelle eksempelvis pædagogen, sundhedsplejersken eller skolelæreren. En magt der nogle gange eksplicit men ofte ganske implicit. Hun er særligt optaget af, hvilken rolle magten spiller i relationen, samt hvad det betyder for både borgerne og de professionelle.
Hun har skrevet ph.d. om netop dette emne, hvor hun havde fokus på magt og normalitet i sundhedsplejens arbejde.