Udfordringer skal forberede de studerende på byggebranchens klimakrav
Byggebranchen står for cirka 30 procent af Danmarks samlede CO2-udledning og 40 procent af Danmarks energiforbrug. Det er derfor vigtigt, at fremtidens bygningskonstruktører lærer at arbejde med energioptimering, CO2-reducering og bæredygtige materialer.
På uddannelsen til bygningskonstruktør bliver de studerende introduceret til FN’s 17 verdensmål allerede på de første semestre. Verdensmålene favner alt fra rent vand til ansvarligt forbrug og produktion, og i mange af målene kan byggeri og anlæg have indflydelse. De studerende kan dermed selv vælge, hvilke elementer de vil fokusere på, når de skal inddrage bæredygtighed i deres opgaver.
Foruden kendskab til verdensmålene lærer de studerende at projektere bygninger, som skal overholde bestemte bæredygtige kriterier. Her skal de finde på ressourcebesparende løsninger ved at overveje, om de kan bruge genanvendelige, biobaserede, mere holdbare eller mindre CO2-belastende materialer – som samtidig overholder lovgivningen på området. Den viden kommer de også kommer til at bruge i deres praktik og når de er færdige på uddannelsen.
De studerende skal uddannes til fremtiden
Når de studerende arbejder på en opgave på uddannelsen, stiller underviserne typisk nogle miljømæssige krav, som de skal overholde. Det kan for eksempel være, hvor meget den bygning, som de studerende skal tegne og planlægge, må belaste per kvadratmeter.
”Underviserne er meget dygtige og ambitiøse. De øger kravene i takt med, at de studerende kommer længere på uddannelsen, og deres krav er altid lidt højere end dem, vi ser ude i erhvervslivet lige nu.”
Bruno Larsen
Uddannelsesleder på UCN's byggeriuddannelserDe tiltagene krav fra underviserne er nødvendige for, at de studerende bliver klædt på til virkeligheden. Bruno fremhæver, at klimakravene til virksomhederne hele tiden bliver skærpede, og derfor bliver underviserne nødt til at stille høje krav til de studerende, så de er forberedt på den virkelighed, som de møder, når de er færdiguddannede efter 3,5 år.
Bæredygtighed har været i fokus i lidt over 10 år
Siden 2012 har UCN lagt mere og mere vægt på forskning indenfor bæredygtighed, hvor både undervisere og studerende bidrager til området. Det omhandler f.eks. bæredygtige certificeringssystemer, byggematerialer, livscyklusvurderinger, cirkularitet, digitalisering og ledelse i byggebranchen.
I dag inddrager underviserne bæredygtighed på uddannelsen gennem tværfaglige projekter allerede fra første semester, og på de senere semestre kan de studerende vælge valgfrie uddannelseselementer med fokus på bæredygtighed.
Undervisning i bæredygtighed er et tveægget sværd
I dag er beton stadig det mest anvendte byggemateriale i verden. Det er til trods for, at cementen i beton bidrager til materialets høje klimaaftryk. Den høje klimapåvirkning fra byggematerialer har medført, at der er kommet et større fokus på, hvilke materialer der bruges i byggerierne.
Et skift fra beton til andre materialer i bygge- og anlægsbranche sker dog ikke fra den ene dag til den anden. Underviserne på bygningskonstruktøruddannelsen bliver derfor nødt til at lære de studerende om brugen af beton, da de med stor sandsynlighed kommer til at arbejde med det efter uddannelsen.
”Vi befinder os lidt i en brydningstid. De studerende skal både kunne arbejde med de materialer, der bruges i erhvervslivet, men samtidig vil vi gerne tilskynde dem til at træffe mere bæredygtige valg.”
Bruno Larsen
Uddannelsesleder på UCN's byggeriuddannelserIfølge uddannelseslederen prioriterer de at undervise i bæredygtige materialer såsom massivt træ, mens de mere klimatunge materialer kun inddrages i den grad det er nødvendigt. På den måde er de med til at understøtte den grønne omstilling i branchen uden at gå på kompromis med de studerendes udbytte.