In- og eksklusion i pædagogisk praksis
Hele livet igennem deltager vi alle i forskellige større og mindre sociale fællesskaber, som alle er karakteriseret ved både inklusion og eksklusion. Dette er et grundvilkår i menneskelige fællesskaber generelt, men en særskilt problematik i pædagogisk arbejde specifikt, idet pædagogik i særlig grad handler om at arbejde med menneskers deltagelse, udvikling, læring og dannelse i fællesskaber.
Med forskningscenterets satsning på in- og eksklusion i pædagogisk praksis ønsker vi at skabe en national forskningsfaglig niche omkring inklusion og eksklusion i pædagogisk praksis, hvilket bl.a. angår skole, dagtilbud, undervisning og pædagogik i en bred forstand – herunder også sundhedspædagogiske perspektiver. Det er vores mission, at forskningen skal være betydningsfuld og værdifuld for videnskabelige miljøer, børn, unge og voksne, professionsudøvere og for professionsuddannelsernes vidensgrundlag.
DEN MANGFOLDIGE FOLKESKOLE
A. P. Møller fonden har gennem en betragtelig bevilling støttet udviklings- og forskningsprojektet Den mangfoldige folkeskole, hvor samtlige kommuner i Region Nordjylland og UCN sammen vil styrke skolers inklusionsbestræbelser og skabe rum til at flere børn og unge kan lære, trives og dannes i den almene undervisning og deltage i skolens fællesskaber. Forskningscenteret varetager dele af projektets følgeforskning.
GOD FRITIDSPÆDAGOGIK I SKOLENS SPECIALTILBUD
Projektet er finansieret af BUPL’s forskningsfond. Et stigende antal elever modtager specialtilbud, hvor fritidsdelen foregår i særlige rammer. Vi ved imidlertid meget lidt om, hvad der kendetegner grundlag for god fritidspædagogik, når denne har specialpædagogiske konturer og forankringer. Forskningsprojektet vil således gennem et mixed methods forskningsdesign skabe praksisnær og anvendelsesorienteret viden om grundlag for god fritidspædagogik i skolens specialtilbud.
BEVÆGENDE IDRÆT FOR BØRN MED SÆRLIGE BEHOV
Forskningsprojektet vil forsøge at ændre på det forhold, at børn med særlige behov (fx autisme eller ADHD), er mindre fysisk aktive i skole og fritid end deres jævnaldrende. Det er et landsdækkende samarbejdsprojekt mellem tre professionshøjskoler med UCN som lead - finansieret af Novo Nordisk Foundation. Vi samarbejder med 12 idrætsteams om at implementere co-teaching i idrætsundervisningen og øge brobygningen til idrætsfritidslivet for børn med særlige behov.