Gå til hoved indhold

UCN’s forskning om kvalitet og tilsyn i dagtilbud hviler primært på kvantitative observationsværktøjer som ECERS, ITERS og KVALid. Med dem undersøges, hvordan dagtilbuddet organiseres, hvilke materialer, der er til rådighed, hvilke processer der foregår, og hvordan interaktion foregår i dagtilbuddet med henblik på at vurdere læringsmiljøets kvalitet.

Der måles kvaliteter, der er værdifulde i både national og international sammenhæng og den styrkede pædagogiske læreplan. På den måde kan vi vurdere kvaliteten i dagtilbuddene i Danmark og dermed styrke den politiske, økonomiske, pædagogiske og samfundsmæssige viden og interesse for kvalitet i dagtilbud.

Projekt

KVALid Tilsyn i dagtilbud

I forskningsprojektet undersøges det i samarbejde med en række kommuner, hvilken betydning anvendelsen af KVALid® Tilsyn har, og hvilken virkning brugerne oplever på den pædagogiske kvalitet i dagtilbud. KVALid® Tilsyn er et redskab og format udviklet til systematisk observation, vurdering, evaluering og udvikling af kvalitet i dagtilbud. Redskabet er baseret på dagtilbudsloven, den styrkede pædagogiske læreplan samt dansk og international forskning i, hvilke læringsmiljøer der har den højeste kvalitet.

Projekt

LEGEBASERET PÆDAGOGIK

I projektet undersøger vi de forskningsmæssige perspektiver på pædagogens positionering i forhold til leg i dagtilbud. Hvad er det, som udfordrer pædagogerne? Hvilke barrierer forhindrer pædagogerne i at handle kvalificeret i forhold til leg? – og hvilke pædagogiske kompetencer kalder en legebaseret pædagogik på? Med projektet ønsker vi at bidrage med nye perspektiver på det forskningsmæssige felt indenfor leg og læring og pædagogens rolle i børns leg.

Projekt

INKLUSION OG BØRNEFÆLLESSKABER

I denne undersøgelse ser vi på, hvordan gode dagtilbud arbejder med inklusion af alle børn i fællesskaberne, og hvordan man kan udbrede denne viden for at sikre, at alle børn får muligheder for at udvikle deres potentialer - for derved også at reducere eller helt undgå senere indsatser og støtteforanstaltninger. Hensigten er også at udvikle en model for intervention, der kan hjælpe det pædagogiske personale med at understøtte inklusion.

Kontakt

Torben Næsby

Lektor

E-mail:
trn@ucn.dk
Telefon:
72690520