Forskningsprogrammet - udvikling af deltagelsesbetingelser
I dette forskningsprogram udforskes børns hverdagsliv i dagtilbud og skole, hvor der er fokus på at udforske børnenes muligheder for at deltage, bidrage og tage del i de faglige og sociale fællesskaber. På tværs af programmets forskellige forskningsprojekter undersøges det, hvordan man i skole og dagtilbud kan samarbejde om at udvikle pædagogisk praksis, fællesskaber og børns deltagelsesbetingelser.
Der er bl.a. fokus på at udforske forskellige situationer i den pædagogiske praksis, hvor børn kommer i vanskeligheder, og hvor fagprofessionelle kan opleve udfordringer eller afmagt. Det kan f.eks. handle om børn, der på forskellige måder har det svært i skolen eller i dagtilbuddet, børn der mistrives eller oplever at være udenfor fællesskaberne.
Videnstrekanten
Forskningsprogrammet er forankret i UCN act2learn, Pædagogik og læring.
Et hovedfokus for forskningsprogrammet er at ”arbejde i videnstrekanten”, hvor der fokuseres på sammenhæng, samspil og samarbejde imellem praksis, forskning og uddannelse (også samarbejdet mellem grunduddannelser og efter- og videreuddannelse).