Gå til hoved indhold

Deltagelsesdidaktik - med inspiration fra Universal Design for Learning

Modellen Deltagelsesdidaktik gør det muligt for læreren at planlægge, gennemføre og evaluere undervisning, hvor alle elever har lærings- og deltagelsesmuligheder.

Universal Design for Learning er en tilgang til undervisning, der udvikler og fremmer lærings- og deltagelsesmuligheder for alle elever (CAST 2023). Med inspiration fra Universal Design for Learning (Pusateri 2022, Murawski & Scott 2019, Kluth 2020) har vi udviklet modellen ”Deltagelsesdidaktik”. Modellen understøtter de professionelle i at planlægge, gennemføre og evaluere undervisning, hvor alle elever deltager. Målet med modellen er at imødekomme elevernes forskellige forudsætninger ved at planlægge fleksible og mangfoldige læreprocesser.

Således er fokus i modellen at mindske læringsbarrierer i forhold til deltagelse og læring ved at planlægge undervisning med variation og valgmuligheder. Eleverne arbejder med det samme mål, men de gør det på forskellige måder. I arbejdet med modellen er det vigtigt at inddrage elevernes perspektiv og være nysgerrig på, hvordan forskellige læreprocesser taler til elevernes forskellige læringsforudsætninger.

Det vil sige, at modellens tre nøglebegreber er læringsbarrierer, valgmuligheder og elevperspektiv.

Modellen kan tages i brug på flere forskellige måder. Du kan følge tallene rundt i modellen, eller du kan vælge én cirkel og afprøve med fx to valgmuligheder.

Hvorfor arbejde med UDL?

"Eleverne i en klasse lærer på forskellige måder, og det er i planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning, at denne forskellighed imødekommes ved at tilbyde valgmuligheder i læreprocessen"

Deltagelsesdidaktik

Modellen inviterer til, at du som professionel med udgangspunkt i mål, læringsforudsætninger og rammer planlægger muligheder for, hvordan:

  • indholdet kan åbne sig for eleverne
  • eleverne kan fordybe sig i indholdet
  • eleverne kan videndele indholdet

Derudover kan du gennem refleksion og evaluering, i samarbejde med eleverne, kvalificere og udvikle valgmulighederne i din videre planlægning.

Sådan bruger du modellen

I hver cirkel skal du indtænke og reflektere over elevperspektivet og læringsbarrierer for derved at planlægge de valgmuligheder, som eleverne skal have. Således har du på forhånd planlagt valgmulighederne ud fra netop det, du ved på baggrund af din faglige viden, dine didaktiske kompetencer samt din viden om såvel de enkelte elever som hele klassen.

Amerikanske og svenske erfaringer

Siden 2022 har vi, igennem vores ansættelser i UCN act2learn, arbejdet med at oversætte den amerikanske og svenske forståelse af UDL ind i en dansk kontekst, og har blandt andet besøgt og samarbejdet med Ph.d. i specialuddannelse Linda Plantin Ewe i Sverige og inklusionskonsulent Aaron Lanou i New York. De har præsenteret os for deres bud på kvaliteterne ved UDL, og vi har i samarbejdet med flere nordjyske skoler eksperimenteret med, hvad UDL kan i planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning ind i en dansk skolekontekst.

Det har vist sig at være særdeles meningsfuldt for lærerne, og når vi spørger dem hvorfor, siger de, at det er fedt at fokusere på undervisning og videreudvikling af denne som en måde at skabe lærings- og deltagelsesmuligheder for alle børn

Eksempel på brug af UDL

Herunder finder du et eksempel på, hvordan modellen for deltagelsesdidaktik kan bruges i natur- og teknologiundervisningen på mellemtrinnet. 

Det konkrete eksempel tager udgangspunkt i undervisning i tyngdekraften, hvor eleverne kan anvende modeller med stigende abstraktionsgrad.

Vil du vide mere?

Er du nysgerrig på, hvordan du kan arbejde med Universal Design for Learning i din undervisning? Lyt med til disse episoder fra podcasten 'POP - på opdagelse i pædagogik og læring' som udgives af UCN act2learn Pædagogik og Læring.

Skrevet af Katrine Krogholm Olesen

Lektor ved UCN act2learn Pædagogik og Læring, kko@ucn.dk

Skrevet af Charlotte Rørvig Haaber

Adjunkt ved UCN act2learn Pædagogik og Læring, crh@ucn.dk

Skrevet af Dorthe Westmark

Lektor ved læreruddannelsen på UCN, dow@ucn.dk