Teenagere i et neuropædagogisk perspektiv
Neuropædagogisk Kompetencecenter udbyder et kursus om teenagere. I teenageperioden sker der en kæmpe forandring både kropsligt og hjernemæssigt.
Nogle forskere sammenligner teenageperioden med en mutationlignende tilstand. Disse forandringer kan få konsekvenser, hvis ikke pædagogikken og tager højde herfor. Med udgangspunkt i den nyere hjerneforskning gennemgås, hvad der er på spil på indersiden af kraniekassen og hvordan det kan påvirke teenagerens adfærd og reaktioner.
Indhold
Der vil blive undervist i følgende områder:
- Pruning og specialisering af hjernens funktion
- Pandelappen udvikling og de eksekutive funktioner
- Søvn og dens betydning for udvikling og læring
- Hormonernes betydning for kroppen udvikling, hjernens modning og de unges adfærd.
- Den risikofyldte adfærd
- Selvskadende adfærd og misbrug
”Da jeg var en ung dreng på 14 år, var min far så uvidende, at jeg knapt orkede at have ham omkring mig. Da jeg var 21, blev jeg overrasket over, hvor meget han havde lært på 7 år”
- Mark Twain
Undervisningsform
En vekslen mellem oplæg fra underviser, refleksioner og debat. Undervisningen illustrerer teorien med små cases og eksemplificeringer via videoklip.
Forløbet er som udgangspunkt 2 dage á 6 timers oplæg. Kan afvikles andre steder i landet. Kan planlægges som lokale kurser på den enkelte arbejdsplads og tilpasses i omfang og indhold alt efter hvad I ønsker at sætte fokus på på jeres arbejdsplads.
Underviser
Dorte Pedersen, Lektor i pædagogik ved Neuropædagogisk Kompetencecenter UCN.