Gå til hoved indhold

Mad og måltider er altid en del af den pædagogiske praksis, og maden har betydning gennem hele livet for menneskers trivsel, læring og livskvalitet.

Hjernen er afhængig af tilførsel af energi og næringsstoffer, idet blandt andet udvikling af neurale netværk kræver tilførsel af næringsstoffer. Derudover er det væsentligt at forholde sig til, at deltagelse i et måltid indebærer stor kompleksitet – både for brugerne og for det pædagogiske personale, hvorfor området kræver fokus og opmærksomhed.

Målgruppe

Kurset henvender sig til pædagogisk personale, der ønsker at arbejde med måltiderne fra en neuropædagogisk synsvinkel.

Formål

I opnår viden om og forståelse for madens betydning for hjernens udvikling og funktion samt maden og måltidets kompleksitet i et neuropædagogisk perspektiv. I kan i medarbejdergruppen få forudsætningerne for udvikling af pædagogisk praksis med fokus på mad og måltider.

Indhold

  • Mad og måltider i den neuropædagogiske ramme
  • Madens betydning for trivsel, læring og livskvalitet – på kort og lang sigt
  • Måltidet som læringsrum for udvikling og mestring
  • Mulige indsatsområder:
    • Individuelt for de enkelte brugere
    • Fællestræk hos brugerne
    • Institutionelt
  • Mad- og måltidspolitik, fælles fodslag, struktur
  • Personalets opgaver:
    • Balancen mellem selvbestemmelse og omsorgspligt ift. mad og måltider
    • At skabe rum og rammer for sunde valg

Undervisningsform

Kurset er en blanding af oplæg, gruppedrøftelser og opsamling. Vi tilpasser indhold og sammensætningen af undervisningsdage, så det matcher jeres udfordringer og dagligdag.

Undervisningen kan foregå på en af UCN's adresser eller hos jeres organisation uanset i landet I har base

Undervisere

Lektor Merete Sand og lektor Ulla Hvid Damtoft

Få vejledning og mere at vide

Kirsten Elise Pedersen

Områdekoordinator

E-mail:
kep@ucn.dk
Telefon:
72691696