Gå til hoved indhold

Over 2 kursusdage vil vi sammen gå på opdagelse i legens univers. Med afsæt i den neuropsykologiske teori om bl.a. arousalregulering, empati og mentalisering vil vi blive klogere på legens væsen, og gennem videocases øve neuropædagogisk analyse af de tegn, der opstår i legen.

Analysen af tegn bliver særligt interessant i pædagogiske sammenhænge, når vi oplever børn som på den ene eller anden måde har svært ved at indgå i samspillet. For eksempel det stille og utrygge barn, som gennem legen igen får vækket glæden, livligheden og engagementet, eller det urolige og opmærksomhedsforstyrrede barn, som igen finder ro og nærvær i samspillet med børn og voksne.

Du vil blandt andet blive præsenteret for følgende:

  • Legens betydning i et neuropsykologisk perspektiv
  • Barnets følelsesmæssige udvikling
  • Tegnlæsning og de neuroaffektive kompasser

Dagene er procesdagene, hvor også kroppen er i fokus - lege og øvelser prøves på egen krop og kobles med den neuropsykologiske viden.

Den første kursusdag tager sit afsæt i et videoklip, hvor vi går på opdagelse i legens delelementer, samt relationen og didaktikkens betydning.

På anden kursusdag vil vi tage udgangspunkt i jeres medbragte videocases af samspil. Herpå vil vi øve den neuropædagogiske analyse af tegn, således dette redskab efterfølgende kan implementeres i den pædagogiske praksis.

Fleksibelt forløb

Forløbet omfatter som udgangspunkt 20 sammenhængende undervisningsdage, men kan tilpasses i indhold efter jeres organisations behov og ønsker. Det kan afvikles på en af UCN's adresser eller i jeres lokaliteter uanset hvor i landet, I holder til.

Undervisere

Linda Kunz Sørensen, Cand.pæd.psyk. og Lene Marie Schack, Cand.pæd., begge lektorer ved Neuropædagogisk Kompetencecenter, UCN.

Få vejledning og mere at vide

Kirsten Elise Pedersen

Områdekoordinator

E-mail:
kep@ucn.dk
Telefon:
72691696