Implementering af en neuropædagogisk pædagogik og didaktik i skole/fritidstilbud
Vi tilbyder masterclass omkring implementering af neuropædagogik, for institutioner og skoler, der tidligere har haft et efteruddannelsesforløb i neuropsykologi og neuropædagogik.
I neuropædagogikken tænkes krop, følelser, tanker, erfaringer og det sociale ind i en helhedsforståelse af det enkelte menneske. Denne viden er væsentlig, bl.a. i forhold til det samarbejde, der dagligt er mellem skole og hjem; men også ift. at skabe trivsel, læring og generel udvikling for eleverne i skole/fritidsregi. Fundamentet for en stor del af barnets hjernefunktioner grundlægges i barndommen, og dette fundament former hjernens kredsløb. Med afsæt i den neuropædagogiske forståelsesramme og teori om bl.a. arousalregulering, empati og mentalisering vil vi blive klogere på, hvordan tegnlæsning og tegnanalyse kan implementeres i det enkelte teams arbejde med planlægning, udførelse og dokumentation af pædagogiske tiltag i det daglige
Analysen af tegn bliver særlig interessant i pædagogiske sammenhænge, når vi oplever børn som på den ene eller anden måde har svært ved at indgå i samspillet og de rammer vi som skole/fritidstilbud tilbyder barnet.
I forløbet kommer vi blandt andet igennem følgende:
- En neuropædagogisk didaktik
- Implementering i det emotionelt intelligente team
- Tegnlæsning og de neuroaffektive kompasser
- Leg, læring og arbejdshukommelse
Underviser
Linda Kunz Sørensen, Cand.pæd.psyk. og lektor ved Neuropædagogisk Kompetencecenter, UCN
Undervisning i hele landet
Forløbet er er som udgangspunkt 22 timer fordelt over 7 undervisningsgange. Kurset kan afvikles på en af UCN's adresser eller andre steder i landet. Det kan planlægges som lokale kurser på den enkelte arbejdsplads.