Børneperspektiver
Børn opfattes i nutiden som selvstændige og kompetente individer. Dette børnesyn er blandt andet bærende i FN's Børnekonventionen. I Danmark har børn lovmæssige og grundlæggende rettigheder.
I danske dagtilbud er der en lang tradition for at medtænke børns interesser i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde, men i de senere år er der sket en bevægelse i retning af en højere grad af inddragelse af børneperspektiver - i mere bogstavelig forstand.
At inddrage børneperspektiver kan forstås på to måder: at varetage det pædagogerne formoder er børns interesser – altså at fungere som børnenes ”talerør” – eller mere bogstaveligt: at forsøge at afdække børns egne perspektiver, meninger og oplevelser med henblik på at bruge denne indsigt til at optimere børnenes trivsels-, udviklings- og læringsvilkår i daginstitutionen.
En skærpet opmærksomhed på hvordan I i daginstitutionen inddrager børnenes perspektiver i alt lige fra evaluering af aktiviteter, indretning af rum, sociale relationer, regler og retningslinjer vil kunne skabe højere kvalitet.
Hos UCN act2learn kan I som institution, dagtilbudsområde eller kommune få videns- og handle kompetencer som støtter jer i arbejdet med at løfte kvaliteten i jeres dagtilbud.
Vores dygtige dagtilbudsundervisere og evalueringskonsulenter tilbyder kortere og længere kurser, temamøder, sparring og vejledning til pædagoger som arbejder i dagtilbud.
I forhold til øget inddragelse af børneperspektiver kan vi tilbyde:
- Særligt tilrettelagte observations- og evalueringsforløb hvor vi kommer til jer og hjælper jer med at se institutionen med barnets øjne, og/eller med afsæt i nyeste viden og forskning ift. hvad I kan gøre for at skabe højere kvalitet.
Vi arbejder med konkrete forløb i praksis, som bliver sat i dagtilbudsdidaktiske rammer og vi er gode til at skræddersy forløb, oplæg og sparring, så det tager afsæt i den nære praksis.
Vores dagtilbudsundervisere kan hjælpe jer med at blive dygtige til at arbejde med:
- Afdækning af legerelationer og barn-/voksen relationer
- Observationer samt undervisning i af leg og børnekultur
- Observationer af samt undervisning i inklusionsfremmende og inklusionshæmmende faktorer
- Mentalisering: at have barnets sind på sinde
- Narrativer
- Børneinterviews
- Observationer
Alt sammen sat i børneperspektiv.