Læring, kontakt og trivsel – Den Mangfoldige folkeskole
Uddannelsen betales af A.P Møller for deltagere i forbindelse med projektet: Den mangfoldige folkeskole.
Ønsker du at få mere viden om, hvordan læring, kontakt og trivsel er fundamentet for at skabe deltagelsesmuligheder alle; også børn og unge i vanskeligheder?
Og er du interesseret i at arbejde med din egen praksis igennem ny teoretisk viden kombineret med konkrete værktøjer og systematisk refleksion, så du er klædt på til at skabe disse deltagelsesmuligheder?
Så er dette modul noget for dig.
Hvad får du ud af modulet?
Du vil få en grundlæggende viden om læring, kontakt og trivsel og få mulighed for at reflektere over individuelle og kontekstuelle begrundelser for børn og unges vanskeligheder i forhold til læring, kontakt og trivsel.
Derigennem kommer du til at mestre en (special) pædagogisk praksis, der fremmer deltagelse, læring og trivsel for børn og unge i relevante netværk, ved brug af relevante metoder, materialer eller hjælpemidler.
Ligeledes bliver du i stand til at kunne indgå i et samarbejde med relevante samarbejdspartnere og netværke omkring den enkelte eller en gruppe, der er i vanskeligheder. Du får kompetencer til at indhente information, beskrive, analysere og vurdere individuelle og kontekstuelle baggrunde, der fremmer deltagelse, læring og trivsel
Du bliver altså klædt på til kvalificeret at kunne beskrive, planlægge og gennemføre individuelle og kontekstuelle almene- og specialpædagogiske indsatser (både selvstændigt og i et samarbejde), der fremmer læring, kontakt og trivsel. Og du vil på fagligt grundlag kunne begrunde overvejelser i forhold til den enkelte og til netværket omkring den enkelte.
Hvad arbejder vi med på modulet?
På modulet tager vi udgangspunkt i relevante teorier og lovning samt divergerende metoder og refleksionsværktøjer som grundlag for det specialpædagogiske arbejde i relation til læring, kontakt og trivsel.
Du bliver introduceret for arbejdsformer, metoder og materialer til udvikling af faglige, emotionelle og sociale kompetencer samt metoder til informationsindsamling, observation og undersøgelse som grundlag for specialpædagogisk indsats i forhold til den enkelte og netværket.
Hvordan arbejder vi på modulet?
Vi lægger vægt på, at du hele tiden bliver udfordret til at omsætte teorien til din praksis og dine erfaringer ligesom du også får kompetencer til at forstå og forklare praksis med teori. Undervisningen er tilrettelagt som en vekselvirkning mellem oplæg fra underviser, gruppebaserede diskussioner/øvelser og individuelle refleksioner. Desuden vil der mellem de fysiske undervisningsgange være videooplæg, opgaver mv., hvor du fx skal hente information, cases, fortællinger o.l. fra din praksis, som du vil skulle omsætte til viden i undervisningen.
Læs mere om modulet
Tilmeld dig
Vi udbyder forløbet på nedenstående tidspunkter.
Få vejledning og mere at vide
Få seneste nyt fra UCN act2learn Pædagogik og Læring
Nyhedsbrev til skole- og dagtilbudsområdet, hvor du kan holde dig opdateret på ny viden inden for henholdsvis pædagogik og læring. Tilmeld dig det nyhedsbrev - Dagtilbud eller Skole - der er relevant for dig og modtag opdateringer på kurser, videreuddannelser og arrangementer.
Udkommer 2-4 gange om året.