At give pædagoger, lærere og andre professionelle (fx psykologer, sundhedsplejersker m.fl.):
- en fælles teoretisk ramme til forståelse af det relations- og ressourceorienterede pædagogiske arbejde
- en udvidet kompetence med hensyn til iagttagelse, beskrivelse og analyse af samspil
- en udvidet bevidsthed og sensitivitet i forhold deres samspil med børn, unge forældre og kolleger. Uddannelsen kan søges af team. (Min. 2 personer, som har fælles praksis), der opfylder følgende krav: Minimum 2 års erfaring med pædagogisk arbejde
Indhold
Uddannelsen består af:
- Interaktionsorienterede teorier fra primært psykologien, men også sociologien og filosofien, som dokumenterer, at relationen er grundstenen i udvikling
- Teori og praksiserfaring med iagttagelse, beskrivelse og analyse af samspil
- Gennem iagttagelse, beskrivelse og analyse af samspil med andre at udvikle en bevidsthed og sensitivitet i forhold til egen relationskompetence
Undervisningsform
Uddannelsesforløbet foregår over ca. ½ år. Der vil være 6 undervisningsdage á 6 timer og mellemliggende praksisperioder. I praksisperioderne skal deltagerne på uddannelsen arbejde med opgaver, som fokuserer på samspillet med børn og unge. Praksisnetværk kan deltage i uddannelsen, som foregår ud fra principper om en teambaseret læring gennem selviagttagelse, kollega- og videofeedback og ved anvendelse af logbog. Efter uddannelsen udstedes et diplom.
ICDP niveau 2
Formål
-
at udvikle vejlederpersonens relationskompetence
-
at udvikle deltagernes metodisk/didaktiske viden, som gør dem i stand til at igangsætte og fastholde læreprocesser i forhold til andre pædagoger og læreres samspil med børn, unge, forældre og kolleger
-
at kvalificere vejlederne til at deltage i uddannelse af pædagoger, lærere m.fl. ud fra et relations- og ressourceorienteret perspektiv
Uddannelsen kan søges af team. (Min. 2 personer, som har fælles praksis), der opfylder følgende krav:
Minimum 2 års erfaring med pædagogisk arbejde Mulighed for at vejlede kolleger eller andre pædagoger eller lærere Har gennemført certificeret uddannelse i Relations- og Ressourceorienteret Pædagogik (niveau 1).
Indhold
Uddannelsen består af:
-
Interaktionsorienterede teorier (niveau 2)
-
Vejledningsteori – herunder sensitiveringsprincipper
-
Fokus på rammebetingelser (organisations- og lovgivningsperspektiv) for udvikling af relationskompetence
-
Metodik og praksiserfaring med at udvikle relationskompetence hos pædagoger, lærere m.fl.
Undervisningsform
Uddannelsesforløbet foregår over ca. ½ år. Der vil være 6 undervisningsdage á 6 timer og mellemliggende praksisperioder. I praksisperioderne vil deltagerne på uddannelsen skulle gennemføre et eller flere praksisprojekter, hvor der arbejdes med kolleger eller andre pædagoger eller læreres relationskompetence. Efter uddannelsen udstedes diplom.
ICDP niveau 3 - træneruddannelse
Formål
ICDP niveau 3 uddannelsen kvalificerer dig til at uddanne andre i ICDP uddannelsen niveau 1 og 2 indenfor egen organisation. Som ICDP træner forpligtiger du dig til at efterleve aftalerne i ICDP International vedrørende trænervirksomhed.
Uddannelsen til niveau 3 består af to dele, såvel forløb på niveau 1 som på niveau 2, og varigheden vil derfor have en varighed af minimum 1 år.
Formålet med uddannelsen er: ”At uddanne andre til at udvikle egne og andres relations kompetence”.
Læringsmål
- viden om ICDP programmets teoretiske grundlag
- viden om ICPD programmets didaktiske grundlag, dvs. viden om læring & sensitivering, facilitering af læring, aktivering af deltagere, formidlingsstrategier
- viden om gruppedynamiske processer, rammebetingelser og implementeringsprincipper
- færdigheder i at tilrettelægge og gennemføre de 6 undervisningsgange på ICDP programmets niveau 1 og 2, herunder at formidle ICDP programmets teoretiske grundlag, støtte refleksive processer og vejlede i selviagttagelse, kollegial feedback og videoanalyse
- færdigheder i at udvikle personligt undervisningsmateriale til henholdsvis ICDP niveau 1 og 2, dvs. billeder, videoklip, opgaver, historier, eksempler
- færdigheder i at analysere og evaluere egen undervisningspraksis gennem logbogsnotater, checklister og videoanalyser af undervisningssituationer
For at blive godkendt som ICDP træner
For at blive godkendt som ICDP træner skal du udarbejde en skriftlig rapport, der dokumenterer dit arbejde med uddannelsens læringsmål. I rapporten skal der indgå perspektiver på egne styrker og udviklingspotentialer samt refleksioner over ICDP programmets fremadrettede anvendelse i dit fagområde. Endvidere skal du ved hjælp af videoklip dokumentere dine trænerfærdigheder gennem inddragelse af de syv sensitiveringsprincipper.
Uddannelsens omfang
Uddannelsen består af i alt 72 lektioner og strækker sig over et år med efterfølgende supervision og indeholder:
- undervisningsdage
- supervision
- vejledning på skriftlig opgave
- 8 lektioner over 2 år til supervision efter uddannelsesforløbet
Du skal påregne tid til at mellem undervisningsgangene og i egen praksis til gennemførelse af 6 undervisningsgange på henholdsvis niveau 1 og niveau 2 på en gruppe af minimum 5 personer
Hvem kan tage uddannelsen
For at blive optaget på uddannelsen skal du:
- have gennemført ICDP uddannelse på niveau 1 og 2
- have gennemført selvstændige ICDP vejledningsforløb á mindst 5 mødegange med minimum 2 enkeltpersoner og 2 grupper
- have en gruppe i egen praksis på min. 5 personer, som ønsker uddannelse på ICDP niveau 1/ niveau