Gå til hoved indhold

Øvrig uddannelse

Den akkrediterede Brand manager uddannelse

Indsigt i forbrugernes følelsesmæssige præferencer er afgørende for at udforme effektive brandingindsatser både på kort og lang sigt.

Bliv (endnu) bedre til at:

1: Sikre optimal effekt af marketingindsatserne.
2: Skabe sammenhæng mellem strategi og praksis.
3: Opbygge et solidt brand på tværs af kanaler og målgrupper.

Uddannelsen består af 2 moduler

Modul 1: Branding i praksis

Det første modul har til formål at lære dig at udforme en kort- og langsigtet plan for en virksomheds branding. Her skal du inkorporere viden om:

  • Værdibaseret- og emotionel branding.
  • Kundeadfærd og beslutningsprocesser.
  • 360 graders ekstern kommunikation.
  • Trends & tendenser.

Modul 2: Digital indholdsproduktion

Det næste modul har til formål at kvalificere dig til at indgå i varetagelse af indholdsproduktion til digitale medier. Her lærer du om:

  • Budskaber & indhold.
  • AI, prompts og redigering.
  • Valg- og fravalg af medier.
  • Udformning af indhold.

Branding handler ikke kun om værdier

Branding fokuserer i dag på emotionelle aspekter frem for kun værdier. Som marketingprofessionel er det vigtigt at forstå følelsesbaseret branding. Hvordan kommunikerer man effektivt med kunderne på et følelsesmæssigt plan? Efter uddannelsen vil du kunne besvare dette spørgsmål både strategisk og praktisk.

Undervisningen er baseret på det forskningsbaserede segmenteringsværktøj “Emotionelle

Kundetyper”, der er udviklet af Institut for Kundetyper. Det kombinerer en lang række forskellige

marketingdiscipliner indenfor psykologi, oplevelsesdesign, neurovidenskab og branding.

Du lærer eksempelvis om:

  • Branding i teori og praksis.
  • Indkøbshumører og hvad der fremkalder dem.
  • Identitetsfortælinger og karaktertræk.
  • Ubevidste følelser og emotioner i købsøjeblikket.
  • Kundeadfærd og købsmotivation.
  • Valg og fravalg i forhold til markedsføringsindsatser.
  • Hvordan du kommunikerer målrettet til en specifik kundetype.
  • Hvordan du øger kundetilfredsheden og dermed minimerer utilfredse kunder.

7 grunde til at tage uddannelsen

  1. Du bliver undervist af førende brandingeksperter, der er både teoretikere og praktikere.
  2. Du får konkrete værktøjer til at varetage rollen som Brand Manager i praksis.
  3. Du får en uddannelse, der er bygget op omkring de Emotionelle Kundetyper®.
  4. Du bliver dygtigere til at skabe sammenhæng mellem ledelsen, salgsafdelingen, Kundeservice, HR, udvikling, marketing samt med eksterne samarbejdspartnere.
  5. Du bliver opdateret på de nyeste tendenser inden for branding & digital markedsføring.
  6. Du får 10 ECTS-point og papir på dine nye kompetencer.
  7. Og endelig: Fordi god branding øger salget og kundetilfredsheden.

Hvad får du ud af uddannelsen?

På Brand Manager uddannelsen vil du blive rustet til at varetage en virksomheds brand på såvel et strategisk som et praktisk niveau. Det gælder både nationale og internationale virksomheder - i både det offentlige og private.

Efter uddannelsen kan du:

  • Forstå kunders rationelle og emotionelle behov, så det bliver meget nemmere at udforme markedsføring, der har den ønskede effekt (som mere salg eller få flere engagerede følgere).
  • Sortere i velmente råd, kreative ideer og andres meninger.
  • Udforme et sammenhængende brand på tværs af kanaler.
  • Prioritere de vigtigste indsatser, så du bedre kan nå dine arbejdsopgaver indenfor de eksisterende rammer.

Hvorfor sende en medarbejder på Brand Manager uddannelsen?

Efter medarbejderen har bestået uddannelsen,kan personen vurdere, hvordan en optimal markedsføringsstrategi skal planlægges og eksekveres, så den varetager og øger virksomhedsbrandets værdi.

Det betyder helt konkret, at medarbejderen ved, hvad der skal til for, at:

  • Øge salget og kundetilfredsheden.
  • Spare tid og penge på markedsføringsindsatsen (og minimere fejlinvesteringer).
  • Udforme en udførlig plan for forbedring af virksomhedens brand over tid.
  • Minimere tidskrævende interne meningsdebatter.

Fagligt indhold

Brand Manager uddannelsen består af 6 undervisningsdage fra kl. 8.30 – 15.30 samt vejledning og eksamen:

Dag 1: Branding, kundeadfærd og strategi

  • Værdibaseret- og emotionel branding.
  • Kundeadfærd og kunderejser.
  • 360 graders ekstern kommunikation.

Dag 2: Branding til den røde og gule kundetype

  • Værdibaseret- og emotionel branding til den røde og gule kundetype med udgangspunkt i konkrete cases og problemstillinger.

Dag 3: Branding til den blå og grønne kundetype

  • Værdibaseret- og emotionel branding til den blå og grønne kundetype med udgangspunkt i konkrete cases og problemstillinger.

Dag 4: Digital indholdsproduktion til den røde og gule kundetype

  • Kunderejser med fokus på udførsel af digital indholdsproduktion til den røde og gule kundetype.

Dag 5: Digital indholdsproduktion til den blå og grønne kundetype

  • Kunderejser med fokus på udførsel af digital indholdsproduktion til den blå og grønne kundetype.

Dag 6: Trends & tendenser

  • Betydningen af trends i branding og digital indholdsproduktion.
  • De vidt forskellige trends og tendenser til de fire kundetyper.

Vejledning

Herudover bliver der mulighed for gruppe- & individuel vejledning ifm. opgaverne.

Eksamen

Eksamen er en individuel mundtlig prøve med udgangspunkt i to mindre individuelle opgaver:

  • Et praktisk produkt og en disposition, der fokuserer på arbejdet med branding.
  • Et praktisk produkt og en disposition, der fokuserer på arbejdet med digital indholdsproduktion.

Du vil blive eksamineret i begge moduler som en helhed.

Målgruppe

Det er for marketingprofessionelle såsom grafikere, webdesignere, tekstforfattere, content creators, brand managers, konsulenter, kommunikationsmedarbejdere, marketingchefer og rådgivere.

Eksamen

Eksamenen er en mundtlig prøve med udgangspunkt 2 forskellige mindre individuelle opgaver: et praktisk produkt og en disposition der fokuserer på arbejdet med Branding og et praktisk produkt og en disposition der fokuserer på arbejdet med Digital indholdsproduktion.

Den mundtlige eksamen afholdes som en individuel eksamen, hvor du vil blive eksamineret i begge moduler som en helhed.

Sådan arbejder vi på uddannelsen

Du vil blive introduceret til en kombination af teoretiske indsigter, praktiske øvelser, casestudier og gruppediskussioner for at sikre en interaktiv og engagerende læringsoplevelse. Derudover vil du få konkrete erfaringer med opgaveløsning.

Moduler

Branding i praksis
Akademimodul

Branding i praksis

Akademi­­uddannelsen i kommunikation og formidling
Aalborg
19. september 2024
Digital indholdsproduktion
Akademimodul

Digital indholdsproduktion

Akademi­­uddannelsen i kommunikation og formidling
Aalborg
24. oktober 2024

Få vejledning og mere at vide

Lone Enggaard Nøhr

Administrativ medarbejder

E-mail:
lon@ucn.dk
Telefon:
72691725

Pia Lindkvist Knærkegaard Pedersen

Faglig vejleder

Telefon:
72691667

Få seneste nyt fra UCN act2learn Erhverv

Nyhedsbrev til det nordjyske erhvervsliv. Få ny viden, inspiration og gode råd og bliv opdateret på relevante kurser og videreuddannelser, webinarer og arrangementer.

Udkommer 4-6 gange om året.