Psykologi i mødet med borgere og kollegaer
Har du oplevet at mødet med borgere eller kolleger har udviklet sig i på en måde, du ikke havde forudset?
Som myndighedsperson står man ofte i et spændfelt mellem at være myndighed og servicegiver, og der kan være mange psykologiske ting på spil i dette samspil, både i forhold til borgeren og til kolleger og samarbejdspartnere.
Hvad får du ud af modulet?
På modulet lærer du med psykologien at se bag handlingen og undersøge, hvorfor vi nogle gange ikke helt forstår hinanden. Du får værktøjer til at spotte, forebygge og handle mere bevidst i mødet med borgere og kolleger, og du får bedre forståelse af og færdigheder til at afkode, hvad der er på spil i mellemmenneskelige relationer på arbejdspladsen.
Du vil desuden blive trænet i at håndtere de daglige udfordringer, belastninger og konflikter, der kan opstå i forbindelse med det at udøve god service og fungere som myndighedsperson.
Fagligt indhold
På modulet kommer du til at arbejde med psykologiske modeller og værktøjer, som du kan bruge, når du møder både borgere og kollegaer. Med psykologien vil du få viden om strategier til at håndtere krævende situationer, og du kommer til at træne strategierne i praksis.
Du får:
- Psykologiske modeller: Du lærer, hvordan du kan bruge modellerne i praksis, og du får værktøjer til at forstå, hvorfor nogle borgere og kolleger reagerer som de gør, og hvordan du bedst kan samarbejde med dem.
- Strategier til at klare vanskelige situationer: Modulet giver dig metoder og værktøjer til at hjælpe borgere og kolleger videre, samtidig med at du selv bevarer roen.
- Værktøjer til kommunikation og konfliktløsning: Du lærer at kommunikere hensigtsmæssigt med både borgere og kollegaer. Vi arbejder med psykologien i kommunikation og konfliktløsning, så du kan navigere i komplekse situationer.
Hvem henvender modulet sig til?
Modulet henvender sig til alle, der har borgerkontakt og ønsker at blive bedre til at håndtere rollen som servicegiver og myndighedsperson. Modulet er også relevant, hvis du gerne vil blive bedre til at håndtere relationer til kolleger og samarbejdspartnere.
Hvordan arbejder vi på modulet?
Hos UCN act2learn lægger vi vægt på, at du bliver trænet i at udvikle dig teoretisk og i din professionelle praksis. Du får værktøjer, som du kan bruge i dit daglige arbejde fra dag ét. Derfor bliver du udfordret til at sætte dine egne erfaringer i spil og omsætte den præsenterede teori til din praksis.
Undervisningen er tilrettelagt som en vekselvirkning mellem almindelig undervisning, diskussioner i grupper og plenum, casearbejde og individuelle studier og refleksioner.
Læs mere om modulet
Tilmeld dig
Vi udbyder forløbet på nedenstående tidspunkter.
Få vejledning og mere at vide
Jette Andreasen
Studievejleder
Få seneste nyt fra UCN act2learn Ledelse og Organisation
Nyhedsbrevet byder på overblik over aktuelle moduler og kurser, ligesom du bliver præsenteret for gode råd til dit arbejde og kan læse om andre kursister og studerendes erfaringer med at tage uddannelse hos UCN act2larn inden for ledelse og organisation.
Nyhedsbrevet udkommer 4-6 gange om året.