Organisationspsykologi og forandring
Forandring er en uundgåelig del af det moderne arbejdsmiljø, og evnen til at håndtere forandringer – og ikke mindst være en bevidst aktør i forandringerne – er en vigtig egenskab hos medarbejdere i dagens arbejdskontekst.
Når forandringens vinde blæser, reagerer vi forskelligt på dem. Nogle bliver nysgerrige og andre ængstelige, mens nogle tager det som et vilkår, der altid er gældende.
Hvordan forholder du dig til forandringer? Og hvordan påvirker det dine kolleger og andre i organisationen?
Bliv klog på, hvordan forandringer påvirker os, og hvordan du kan understøtte og arbejde med forandringsprocesserne i dette spændende modul.
Hvad får du ud af modulet?
Formålet er at opnå en øget viden om og indsigt i de grundlæggende organisationspsykologiske processer i en organisation, herunder hvordan disse spiller ind i forandringsprocesser.
Du lærer bl.a. om, hvordan forandringer påvirker os psykologisk, og hvad vi kan gøre for at håndtere dem.
Efter modulet vil du være klædt på til at forholde dig til de forandringer, der gør sig gældende i organisationen.
Du vil få strategier, der gør forandringerne nemmere af håndtere, og du vil få metoder til selvstændigt at indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde om forandringsprocesser og påtage dig ansvar for at understøtte og arbejde med forandringer.
Fagligt indhold
Du kommer til at arbejde med psykologiske modeller, der giver bud på, hvordan man håndterer forandringer i organisationer.
Modulet giver dig:
- Viden om forandringer og organisationspsykologiske modeller til at håndtere dem.
- Færdigheder til at analysere forandringer og håndtere organisationspsykologiske problemer knyttet til organisatoriske forandringer.
- Mulighed for at dykke ned i dit eget potentiale og samarbejde i forandringer og mulighed udvikle din egen rolle som deltager i forandringsprocesser.
Hvem henvender modulet sig til?
Modulet henvender sig til alle, der gerne vil blive bedre til at forstå og forholde sig konstruktivt til forandringer i egen organisation.
Det henvender sig desuden til dig, der gerne vil arbejde med at indgå i og understøtte forandringsprocesser i din organisation.
Hvordan arbejder vi på modulet?
Hos UCN act2learn lægger vi vægt på, at du bliver trænet i at udvikle dig teoretisk og i din professionelle praksis. Du får værktøjer, som du kan bruge i dit daglige arbejde fra dag ét. Derfor bliver du udfordret til at sætte dine egne erfaringer i spil og omsætte den præsenterede teori til din praksis.
Undervisningen er tilrettelagt som en vekselvirkning mellem almindelig undervisning, diskussioner i grupper og plenum, casearbejde og individuelle studier og refleksioner.
Læs mere om modulet
Tilmeld dig
Vi udbyder forløbet på nedenstående tidspunkter.
Få vejledning og mere at vide
Jette Andreasen
Studievejleder
Få seneste nyt fra UCN act2learn Ledelse og Organisation
Nyhedsbrevet byder på overblik over aktuelle moduler og kurser, ligesom du bliver præsenteret for gode råd til dit arbejde og kan læse om andre kursister og studerendes erfaringer med at tage uddannelse hos UCN act2larn inden for ledelse og organisation.
Nyhedsbrevet udkommer 4-6 gange om året.