Videnskabsteori i erhvervspædagogisk praksis
På forløbet får du ny viden om, hvordan praktisk pædagogisk arbejde kan anskues, gennemføres og udvikles ud fra forskellige videnskabsteoretiske positioner.
Du bliver klogere på begrebet professionsviden, herunder evaluering og vurdering, og du får indblik i, hvilken betydning videnskabsteoretiske positioner har for erhvervspædagogisk praksis og målsætninger.
Hvad får du ud af modulet?
Modulet giver dig forståelse af videnskabsteorien bag den erhvervspædagogiske undervisningspraksis og et nyt blik på dig selv som underviser.
Med din nye viden kan du arbejde proaktivt og udviklingsorienteret ind i din praksis – både i forhold til din egen undervisning og på organisatorisk plan.
Hvem henvender forløbet sig til?
Modulet henvender sig til dig, der arbejder – eller gerne vil arbejde - som underviser på en erhvervsskole, en arbejdsmarkedsuddannelse, en SOSU-skole eller et AMU-center.
Fagligt indhold
På modulet stiller vi skarpt på den erhvervspædagogiske praksis og på, hvordan du kan udvikle den.
Vi kigger ind i videnskabsteoretiske og metodiske tilgange og deres muligheder og begrænsninger. Du arbejder i den sammenhæng med at koble teorierne direkte til eksempler fra din egen praksis.
De centrale temaer på modulet er:
- Videnskabsteori og metodiske positioner
- Sammenhæng mellem videnskabsteori og undervisningspraksis
- Identifikation og analyse af sammenhænge mellem viden og handling
- Vurdering af videngrundlaget for professionel erhvervspædagogisk virksomhed
Læs mere om modulet
Tilmeld dig
Vi udbyder forløbet på nedenstående tidspunkter.
Få vejledning og mere at vide
Jette Andreasen
Studievejleder