Tværgående ledelse
Flere opgaver bliver i dag løst på tværs af etablerede organisatoriske enheder samtidig med at opgavernes kompleksitet er stigende. Som leder kræver det en særlig opmærksomhed, både i etablering og vedligeholdelse af stærke samarbejdsflader.
Medarbejdere med forskellige opgaver, fagligheder og specialiseringer skal bringes sammen, de organisatoriske mellemrum skal udfyldes, og medarbejdernes kompetencer skal udvikles til det tværgående samarbejde.
Tværgående ledelse bliver en central opgave fremover, og det handler om at sætte retning og fart på sådanne samarbejder i den enkelte organisation mellem afdelinger, fag, professioner og mellem de organisationer, der samlet skal lykkes med opgaven.
Valgmodulet handler om at initiere, lede og koordinere samarbejder på tværs af organisationen internt og eksterne med henblik på at udvikle sammenhængende og værdiskabende processer og løsninger.
Hvad får du ud af modulet?
På valgmodulet er omdrejningspunktet grænsekrydsende ledelse og koblingskompetencer, der kan professionalisere den tværgående opgaveløsning.
Du lærer, hvordan tværgående ledelse kan knyttes sammen omkring udvikling af koblingskompetencer, og hvordan dette arbejde understøttes strategisk.
Gennem valgmodulet kommer du også til at arbejde aktivt med din nuværende ledelsespraksis i relation til eksisterende tværgående samarbejder. Det kan udvikle din enhed til bedre at kunne omfavne og udføre de opgaver, der skal håndteres på tværs.
Du bliver med andre ord klædt på til at kunne synkronisere egen praksis med samarbejdspartneres praksis gennem etablering af konstruktive samarbejder med andre ledere.
Fagligt indhold
Du bliver trænet i en faciliterende praksis, så du bliver handlekompetent i arbejdet med, at:
- spotte og synliggøre behov for tværfaglige og helhedsorienterede løsninger i mellemrummene
- tydeliggøre, hvordan der kan arbejdes frem mod fælles mål ved fælles at udvikle viden, færdigheder og kompetencer, samt rammesætte arbejdet og mobilisere ressourcer
- inddrage medarbejderne i udviklingsarbejde for at skabe et medarbejderskab og en kultur for koblingskompetencer
- koordinere arbejde med at forbinde forskellige fagligheder gennem gensidig forståelse og udvikling af et fælles sprog
- invitere andre ind i ledelsesrummet, træne i selv at indgå i tværgående ledelsesteams og styrke forpligtigelsen overfor hinanden på tværs af organisatoriske skel.
Hvordan arbejder vi på modulet?
Hos UCN act2learn lægger vi vægt på, at du bliver trænet i at udvikle dig teoretisk og i din professionelle praksis. Du får værktøjer, som du kan bruge i dit daglige arbejde fra dag ét. Derfor bliver du udfordret til at sætte dine egne erfaringer i spil og omsætte den præsenterede teori til din praksis.
Undervisningen er tilrettelagt som en vekselvirkning mellem almindelig undervisning, diskussioner i grupper og plenum, casearbejde og individuelle studier og refleksioner.
Læs mere om modulet
Få besked om fremtidige datoer
Der er i øjeblikket ingen planlagte datoer for dette forløb. Udfyld formularen, hvis du vil have besked, når vi har fastsat nye datoer.
Kontakt efteruddannelsesvejledningen
Har du spørgsmål til efteruddannelse, tilmelding eller økonomisk støtte? Kontakt vejledningsteamet og få personlig sparring.
→ Ring på 72 69 35 00
→ Skriv til efteruddannelse@ucn.dk
Åbningstider
Mandag - torsdag: 8.00 - 15.00
Fredag: 8.00 - 13.00
Få seneste nyt direkte i din indbakke
Nyhedsbrevet giver overblik over aktuelle moduler og kurser, byder på gode råd til dit arbejde og bringer erfaringer fra kursister og studerende, der har taget uddannelse hos UCN act2learn inden for ledelse og organisation.
Nyhedsbrevet udkommer 4-6 gange om året.