Forandringsledelse - i et neuropædagogisk perspektiv
Vær opmærksom på, at modulet Forandringsledelse i et neuropædagogisk perspektiv bygger på modulet Forandringsledelse, blot med et særligt fokus på det neuropædagogiske perspektiv på forandringer. Dette betyder, at der på det endelige modulbevis kommer til at stå Forandringsledelse, og samtidig betyder det, at studerende, der allerede har taget modulet Forandringsledelse, ikke vil kunne følge dette modul.
Du vil få mulighed for at sætte din egen ledelsespraksis under lup, og du vil få skærpet din evne til at initiere, lede og gennemføre forandringsprocesser i egen organisation.
Modstand mod forandringer er for nogle organisationer og kulturer blevet en måde at beskrive de medarbejdere, ledere, bevægelser som sker i forlængelse af eller i som reaktion på en forandring.
Som menneske søger vi balance og mening og når disse er udfordret som fx ved forandring i organisationen, vil det afstedkomme en biologisk reaktion der i sit udtryk kan tolkes som ”modstand”. Derfor er det centralt som leder at få et indblik i, hvordan biologien spiller ind, når der skal arbejdes med forandringsprocesser og på hvilken måde neurovidenskabelig forskning kan give nogle bud på forandringsledelse. Der arbejdes med forskellige perspektiver i forhold til organisatoriske forandringsprocesser og der sættes et særligt fokus på den neuropædagogiske tilgang.
Hvad får du ud af modulet?
På modulet går vi bag om ”modstanden” og arbejder med de bagvedliggende elementer og søger at klæde deltagerne på til at kunne imødekomme ”modstanden” og finde de fælles muligheder og løsninger i perspektiverne. Derfor vil der på modulet bl.a. blive arbejder med mindset, og hvordan lederes og medarbejders mindset har indflydelse på trivsel og sygefravær.
Som leder er det vigtigt, at have bevidsthed om og styr på egne reaktionsmønstre, når der skal tages ledelse af forandringsprocesser. Bl.a. vil der sættes fokus på følelsernes indflydelse på de kognitive beslutningsprocesser, og hvorledes man på baggrund af hjernernes plasticitet kan afvikle uhensigtsmæssige reaktionsmønstre og udvikle nye.
Fagligt indhold
- Ledelse af forandringsprocesser
- Teoretiske modeller om forandringsledelse
- Formidling og kommunikation
- Tværfagligt samarbejde i organisationen
Modulerne med fokus på neuropædagogik henvender sig til alle, der i det daglige arbejde både skal lede, vejlede og rådgive medarbejdere i organisationen, og det henvender sig til medarbejdere der står for teamledelse, projektledelse etc. Ledelse ses i et helhedsperspektiv og der sættes fokus på læring, læringsmiljøer, kommunikation og relationer.
Hvordan arbejder vi på modulet?
Hos UCN act2learn lægger vi vægt på, at du bliver trænet i at udvikle dig teoretisk og i din professionelle praksis. Du får værktøjer, som du kan bruge i dit daglige arbejde fra dag ét. Derfor bliver du udfordret til at sætte dine egne erfaringer i spil og omsætte den præsenterede teori til din praksis.
Undervisningen er tilrettelagt som en vekselvirkning mellem almindelig undervisning, diskussioner i grupper og plenum, casearbejde og individuelle studier og refleksioner.
Læs mere om modulet
Tilmeld dig
Vi udbyder forløbet på nedenstående tidspunkter.
Få vejledning og mere at vide
Jette Andreasen
Studievejleder
Få seneste nyt fra UCN act2learn Ledelse og Organisation
Nyhedsbrevet byder på overblik over aktuelle moduler og kurser, ligesom du bliver præsenteret for gode råd til dit arbejde og kan læse om andre kursister og studerendes erfaringer med at tage uddannelse hos UCN act2larn inden for ledelse og organisation.
Nyhedsbrevet udkommer 4-6 gange om året.