Fra udadreagerende adfærd til tryghed og trivsel i den borgernære ældrepleje - set i et dobbeltperspektiv
Gratis - i samarbejde med Sundhedsstyrelsen
Modulet udbydes i et samarbejde med Sundhedsstyrelsen, og tager afsæt i Sundhedsstyrelsens anbefalinger om at forebygge, håndtere og lære af udadreagerende adfærd og voldsomme episoder i ældreplejen.
Modulet blev sidst udbudt i 2021-2022, og der er nu oprettet 150 ekstra pladser i 2024-2026.
OBS!
Du vil ved tilmelding blive oplyst om, at prisen er 13.700 kr. Det er en pris, der bliver oplyst pga. administrative forhold. Modulet betales af Sundhedsstyrelsen. Din arbejdsgiver betaler ikke – modulet er gratis for dig.
Ved tilmelding bedes du i kommentarfeltet anføre din stilling, samt hvilken kommune du arbejder i.
Gratis videreuddannelse til dig, som arbejder som leder, nøgleperson, arbejdsmiljø- eller tillidsrepræsentant inden for ældreplejen.
Uddannelsesforløbet stiller skarpt på, hvordan man forebygger, håndterer og lærer af udadreagerende adfærd hos borgere i ældreplejen. Det er en kompleks opgave, som kræver, at man arbejder med et dobbeltperspektiv og dermed involverer både trivselsfremme for borgeren og tryghedsskabelse for medarbejderne.
Modulet bygger bro mellem det arbejdsmiljømæssige perspektiv og plejeomsorgsperspektivet. På uddannelsen arbejder vi derfor med udgangspunkt i et bredt perspektiv, hvor forebyggelse af udadreagerende adfærd og voldsomme episoder ses som noget, der henholdsvis sker og skal ske i samspillet mellem borger og medarbejder.
Du lærer, hvordan du som faglig leder kan udvikle organisationen henimod at skabe et fællesfagligt sprog og kultur for at forstå udadreagerende adfærd og voldsomme episoder fra både et medarbejder- og borgerperspektiv. I den sammenhæng sætter vi fokus både på borgenes og medarbejderens perspektiv gennem personcenteret omsorg og pleje samt arbejdsmiljøperspektivet.
På uddannelsen arbejder du med udgangspunkt i din egen praksis. Du lærer at arbejde med implementering af systematiske indsatser og metoder til forebyggelse, håndtering og læring af udadreagerende adfærd og voldsomme episoder i egen organisation/praksis.
Indhold
Uddannelsen klæder dig på til at analysere og vurdere de bagvedliggende årsager til udadreagerende adfærd og voldsomme episoder med henblik på at identificere og handle på mulige årsager til mistrivsel hos borgeren og utryghed hos personalet.
I løbet af uddannelsen beskæftiger du dig med følgende temaer:
- Forebyggelse af udadreagerende adfærd og voldsomme episoder i et dobbeltperspektiv
- Håndtering af udadreagerende adfærd og voldsomme episoder i et dobbeltperspektiv
- Læring af udadreagerende adfærd og voldsomme episoder i et dobbeltperspektiv
- Social- og neuropædagogiske metoder til at understøtte en helhedsorienteret og personcentreret tilgang
- Faglig ledelse, der sikrer systematisk implementering af relevante indsatser, metoder og retningslinjer
- Ledelse i forhold til gældende lovgivning om arbejdsmiljø og indgreb i selvbestemmelsesretten
Faglig ledelse
Forløbet giver dig nye redskaber til faglig ledelse. Du styrker din viden om barrierer for implementering af nye tiltag, herunder også hvordan dine egne holdninger, værdier og handlinger har indflydelse på arbejds- og omsorgsmiljøet, og hvordan din egen rolle (som rollemodel) spiller ind i en implementeringsproces af nye tiltag.
Opbygning
Diplommodulet er et blended forløb, der består af en e-læringsdag samt syv undervisningsdage samt vejledning og mundtlig eksamen. Derudover skal der beregnes tid til bl.a. forberedelse til undervisningsgangene, aktioner og/eller refleksionsopgaver samt skriveperiode.
Læs mere om modulet
Hvad siger andre om uddannelsen?
"Det er interessant, at modulet har dobbeltperspektivet, da vi altid har fokus på borgerne, når vi kommer ud til en borger, som har et udadreagerende adfærd. Jeg har altid haft den vinkel i forhold til at spørge ind til medarbejderne, og hvordan de har det, men det er rart at have noget mere konkret og have lovgivning at læne sig op ad i forhold til den del af arbejdet. Jeg har fået et mere basalt teoretisk grundlag at stå på.
Min oplevelse er, at fokus på medarbejdertrivslen tit og ofte er noget som nedprioriteres. Det er ikke altid det, at nogen har råbt noget grimt til en, som føles som psykisk vold. Problemet er ofte den afmagt medarbejdere oplever, når de oplever udadreagerende adfærd. Når de ikke kan få lov at give den omsorg, de gerne vil give og kan se borgeren har brug for. Jeg har fået nogle redskaber med fra uddannelsen, som jeg kan bruge til at støtte medarbejderne. Jeg har også fået en større forråelse for, hvordan forråelse opstår. Vi ser forråelsen blandt andet fortalt gennem medierne, men vi glemmer at inden vi kommer helt derud, så har der været en lang proces, og det er de mange step i den proces, som vi skal lære at forhindre."
Camilla Lysdal
Demenskonsulent, Brøndby Kommune
"Jeg er leder for en afdeling med 24 mennesker med moderat til svær grad af demens. Vi har brug for mere viden for at kunne forebygge udadreagerende adfærd, så vi kan tilrettelægge vores indsatser bedst muligt. Det har været et utroligt udbytterigt diplommodul, som har givet mig mange værktøjer, som jeg kan anvende direkte i min hverdag. Især undervisningen om neuropædagogik har været meget brugbar.
Det at koble det sygeplejefaglige, det socialpædagogiske og det neuropædagogiske sammen, er helt afgørende. Det er et nyt felt for mig, og jeg tror ikke på, at vi kan komme uden om det, når vi skal arbejde med mennesker med demens. Den viden, jeg har fået, skal bredt ud blandt medarbejderne, hvis vi skal arbejde med emner som metodiske tilgange, psykologisk tryghed og belastningspsykologi, der er en del af modulet. Min afsluttende opgave handlede om at få skabt et læringsrum, så vi kan få implementeret den viden i afdelingen."
Ulla Colsted Larsen
Ledende sygeplejerske, Demensenhed på plejehjem i Helsingør Kommune
Tilmeld dig
Vi udbyder forløbet på nedenstående tidspunkter.
Få vejledning og mere at vide
Få seneste nyt fra UCN act2learn Sundhed og Social
Nyhedsbrevet, hvor du får ny, opdateret viden om sundhedsfaglige og socialfaglige emner. Tilmeld dig og modtag nyt om efteruddannelse og arrangementer indenfor bl.a. socialt arbejde, sundhed og pleje.
Udkommer 4-6 gange om året.