Praktiklærer i grundskolen - Vejledning og skolens organisatoriske virkelighed
Det kræver kvalificerede praktiklærere at uddanne kommende lærere, så de opnår praktisk undervisningskompetence og en grundlæggende lærerprofessionalitet. De har brug for kompetent vejledning i forhold til pædagogiske og didaktiske problemstillinger, blik for elevers deltagelse og udbytte, samarbejdsopgaver, indblik i en lærers mange forskellige opgaver osv.
Når du har gennemført modulet, får du et modulbevis. Når du har gennemført både dette modul og modulet Praktiklærer i grundskolen. Vejledning og didaktik, kan du anvende betegnelsen praktiklærer.
Hvad får du ud af modulet?
Indholdet i modulet vil kvalificere dig til at understøtte lærerstuderendes udvikling i lærerrollen og de lærerstuderendes kompetencer til at agere i skolens organisatoriske virkelighed.
Vi lægger vægt på, at du hele tiden bliver udfordret til at sætte dine egne erfaringer i spil og omsætte den præsenterede teori til din praksis. Undervisningen er tilrettelagt som en vekselvirkning mellem oplæg fra underviser, fælles drøftelser, gruppebaserede diskussioner og øvelser samt individuelle refleksioner
Hvem henvender modulet sig til?
Modulet henvender sig til lærere i grundskolen, der skal have lærerstuderende i integreret praktik.
Fagligt indhold
På dette modul får du viden om:
- Hvordan praktiklærere kan vejlede de lærerstuderende om skolens organisatoriske virkelighed, herunder teamsamarbejde, forældresamarbejde samt samarbejde på tværs af professioner og institutioner
- Professionsidentitet, dimensioner i lærerrollen og hvordan de sammen med de lærerstuderende kan arbejde med at udvikle dem i praktikperioden
Og du vil få færdigheder til at kunne:
- Samarbejde med lærerstuderende om planlægning, gennemførsel og evaluering af teamsamarbejde, forældresamarbejde og tvær-professionelt samarbejde
- Rammesætte refleksive læreprocesser om skolens organisatoriske virkelighed, professionsidentitet og dimensioner i lærerrollen
- Vejlede og bedømme lærerstuderende i praktik med fokus på de lærerstuderendes kompetence til at agere i og reflektere over lærerrollen i skolens organisatoriske virkelighed
Læs mere om modulet
Tilmeld dig
Vi udbyder forløbet på nedenstående tidspunkter.
Få vejledning og mere at vide
Få seneste nyt fra UCN act2learn Pædagogik og Læring
Nyhedsbrev til skole- og dagtilbudsområdet, hvor du kan holde dig opdateret på ny viden inden for henholdsvis pædagogik og læring. Tilmeld dig det nyhedsbrev - Dagtilbud eller Skole - der er relevant for dig og modtag opdateringer på kurser, videreuddannelser og arrangementer.
Udkommer 2-4 gange om året.