Praktiklærer i grundskolen - Vejledning og didaktik
Det kræver kvalificerede praktiklærere at uddanne kommende lærere, så de opnår praktisk undervisningskompetence og en grundlæggende lærerprofessionalitet. De har brug for kompetent vejledning i forhold til pædagogiske og didaktiske problemstillinger, blik for elevers deltagelse og udbytte, samarbejdsopgaver, indblik i en lærers mange forskellige opgaver osv.
Dette modul henvender sig til dig, som ønsker at varetage en funktion som praktiklærer i tilknytning til læreruddannelsens integrerede praktik, herunder også opgaven som meduddanner og bedømmer af vores kommende lærere i grundskolen.
Hvad får du ud af modulet?
Indholdet i modulet vil kvalificere dig til at understøtte de lærerstuderendes læreprocesser i samarbejde med professionshøjskolen med henblik på, at de udvikler og opnår praktisk undervisningskompetencer og lærerprofessionalitet. Ligeledes vil du opnå kompetencer til at indgå i samarbejde med lærerstuderende og professionshøjskolen om varetagelsen af lærerens alsidige opgaver.
Vi lægger vægt på, at du hele tiden bliver udfordret til at sætte dine egne erfaringer i spil og omsætte den præsenterede teori til din praksis. Undervisningen er tilrettelagt som en vekselvirkning mellem oplæg fra underviser, fælles drøftelser, gruppebaserede diskussioner og øvelser samt individuelle refleksioner.
Hvem henvender modulet sig til?
Modulet henvender sig til lærere, der skal have lærerstuderende i praktik.
Fagligt indhold
Det er målet, at den studerende, i rollen som meduddanner, gennem integration af praksiserfaring og udviklingsorientering opnår kompetencer til selvstændigt og i samarbejde med læreruddannere, at vejlede de lærerstuderende i den integrerede praktik med fokus på undervisning i skolens fag.
For at opnå ovenstående kompetencer vil du som studerende under forløbet tilegne dig viden og færdigheder som:
- viden om integreret praktik, professionsidentitet, lærerrollens dimensioner og de opgaver, der knytter sig til rollen som meduddanner
- viden om vejledning og facilitering af voksnes læreprocesser, samt hvordan de kan vejlede lærerstuderende i forhold til undervisning i skolens fag
- kan samarbejde med lærerstuderende og læreruddannere om planlægning, gennemførsel og evaluering af undervisning og praktik
- kan vejlede og bedømme lærerstuderende i praktik med fokus på den lærerstuderendes undervisningskompetence
- kan anvende fagbegreber og metoder til at rammesætte refleksive læreprocesser om pædagogisk og didaktisk udvikling i undervisningsfagene
Læs mere om modulet
Tilmeld dig
Vi udbyder forløbet på nedenstående tidspunkter.
Få vejledning og mere at vide
Få seneste nyt fra UCN act2learn Pædagogik og Læring
Nyhedsbrev til skole- og dagtilbudsområdet, hvor du kan holde dig opdateret på ny viden inden for henholdsvis pædagogik og læring. Tilmeld dig det nyhedsbrev - Dagtilbud eller Skole - der er relevant for dig og modtag opdateringer på kurser, videreuddannelser og arrangementer.
Udkommer 2-4 gange om året.