Modtagedidaktik – sprogudviklende basisundervisning af nye learnere med dansk som andetsprog
Det vil være muligt at deltage i modulet hjemmefra via hybrid synkron eller asynkron online undervisning.
Hvad får du ud af modulet?
Hvis du ønsker at blive endnu bedre til at modtage nyankomne børn, unge og voksne, er dette modul lige noget for dig.
Med modulet tilegner du dig viden om flersprogethed, andetsprogstilegnelse og andetsprogspædagogik samt færdigheder til at kunne:
- Planlægge, gennemføre og evaluere sprogudviklende basisundervisning med afsæt i viden om flersprogethed, andetsprogstilegnelse og andetsprogspædagogik
- Afdække flersprogede børn, unge og voksnes faglige og sproglige kompetencer med henblik på at stilladsere læreprocesser
- Inddrage flersprogethed som ressource i læringen og inddrage hjemmet som støtte for skolegang og læring
Ligesom du opnår kompetencer til at kunne:
- Reflektere over egen praksis på baggrund af faglig viden om flersprogethed, andetsprogstilegnelse og andetsprogspædagogik, med henblik på udvikling af modtagedidaktik og -pædagogik
- Samarbejde med kolleger, ledelse og andre relevante partnere i forhold til sammenhæng mellem basisundervisning og fagundervisning og overgang mellem modtagelsestilbud og almenundervisningen og/eller videre uddannelsesforløb
- Tilrettelægge en struktureret og tryg skolehverdag på baggrund af indsigt i særlige læringsbetingelser for nyankomne, herunder traumatisering
Modulets målgruppe
Modulet henvender sig til lærere, pædagoger, DSA-vejledere, konsulenter og andre, der arbejder med nyankomne børn, unge og voksne.
Hvad arbejder vi med på modulet?
På modulet lærer du, hvordan du afdækker flersprogede børn, unge og voksnes faglige og sproglige kompetencer. Du får også teoretisk viden om flersprogethed, andetsprogspædagogik og modtagedidaktik, som du kan inddrage i det praktiske arbejde med at lave en struktureret og tryg skolegang for nyankomne.
Selvom fokus på modulet er på sprogudviklende basisundervisning, vil du også få indsigt i de særlige læringsbetingelser for nyankomne, herunder traumatisering – og du vil lære at samarbejde med ledelse, kolleger og relevante samarbejdspartnere.
Hvordan arbejder vi på modulet?
Vi lægger vægt på, at du hele tiden bliver udfordret til at sætte dine egne erfaringer i spil og omsætte den præsenterede teori til din praksis. Undervisningen er tilrettelagt som en vekselvirkning mellem oplæg fra underviser, gruppebaserede diskussioner og øvelser samt individuelle refleksioner.
Dette forløb afholdes som hybrid undervisning.
Et uddannelsesforløb med hybrid undervisning er tilrettelagt således, at deltagere har mulighed for selv at bestemme, om de møder fysisk op eller følger undervisningen online fra et andet sted. Der er derfor typisk ikke krav om fysisk fremmøde. Ellers er udgangspunktet, at der er online synkron deltagelse via video, lyd samt online værktøjer.
Læs mere om undervisningsformen hybrid.
Læs mere om modulet
Tilmeld dig
Vi udbyder forløbet på nedenstående tidspunkter.
Få vejledning og mere at vide
Få seneste nyt fra UCN act2learn Pædagogik og Læring
Nyhedsbrev til skole- og dagtilbudsområdet, hvor du kan holde dig opdateret på ny viden inden for henholdsvis pædagogik og læring. Tilmeld dig det nyhedsbrev - Dagtilbud eller Skole - der er relevant for dig og modtag opdateringer på kurser, videreuddannelser og arrangementer.
Udkommer 2-4 gange om året.