Leg, læring og æstetiske processer
Er du nysgerrig på, hvordan du kan skabe et læringsmiljø hele dagen for alle børn, der tager afsæt i, at legen er grundlæggende?
Vil du gerne kunne skabe gode hverdagsbetingelser for børns dannelse, udvikling og deltagelse gennem leg og kreativitet?
Har du samtidig mod på at udfordre dig selv og prøve et lidt anderledes tilrettelagt diplomforløb med en mere legende, undersøgende og eksperimenterende tilgang til kvalificering af pædagogisk praksis og din læring? Har du lyst til aktivt at inddrage din egen praksis med børn både før, under og efter modulet, så der bliver mulighed for en bedre kobling, sammenhæng og omsætning af det lærte til praksis? Så er dette modul noget for dig.
Fagligt indhold
Med modulet opnår du kompetencer til bl.a. at påtage dig ansvar for at udvikle en pædagogisk praksis, der understøtter legende, eksperimenterende, kreative og æstetiske processer.
Du vil som studerende under forløbet bl.a. tilegne dig:
- grundlæggende viden om centrale pædagogiske teorier om leg, kreativitet, samt eksperimenterende og æstetiske processer, der fremmer menneskers deltagelsesmuligheder
- indsigt i teorier om institutionelle rum, rammer og materialiteters betydning for udvikling af legende, kreative og æstetiske processer, samt den voksnes rolle herifærdigheder til at kunne anvende viden om magt og etik i den professionelle relation og kommunikation med mennesker i udsatte positioner
- færdigheder til at kunne tilrettelægge det pædagogiske arbejde med fokus på legende, kreative, eksperimenterende og æstetiske processer, der fremmer menneskers deltagelsesmuligheder
- færdigheder til at kunne anvende viden om institutionelle rum, rammer og materialiteters betydning i tilrettelæggelsen og gennemførelsen af det pædagogiske arbejde med leg, kreativitet og æstetiske processer.
Hvem henvender modulet sig til?
Modulet retter sig mod pædagoger på dagtilbudsområdet (dagpleje, vuggestue, børnehave) samt pædagoger og lærere i indskolingen/SFO.
Hvad får du ud af modulet?
- Modulet kvalificerer dine evner til at forholde dig analytisk og refleksivt til legens særlige karakter og betydning. Samtidig vil du på et professionsfagligt grundlag kunne begrunde praksis samt anvende didaktisk tænkning i understøttelse af børns leg og kreative processer i samarbejde med dine kolleger
- Vi lægger vægt på, at du hele tiden bliver udfordret til at sætte dine egne erfaringer i spil og omsætte den præsenterede teori til din praksis. Undervisningen er tilrettelagt som en vekselvirkning mellem oplæg fra underviser, fælles drøftelser, gruppebaserede diskussioner og øvelser samt individuelle refleksioner
Læs mere om modulet
Tilmeld dig
Vi udbyder forløbet på nedenstående tidspunkter.
Få vejledning og mere at vide
Få seneste nyt fra UCN act2learn Pædagogik og Læring
Nyhedsbrev til skole- og dagtilbudsområdet, hvor du kan holde dig opdateret på ny viden inden for henholdsvis pædagogik og læring. Tilmeld dig det nyhedsbrev - Dagtilbud eller Skole - der er relevant for dig og modtag opdateringer på kurser, videreuddannelser og arrangementer.
Udkommer 2-4 gange om året.