Læringsvejleder
Med uddannelsesretningen Læringsvejleder lærer du at bruge data- og forskningsbaseret viden til at udvikle faglige og udbytterige læringsaktiviteter.
Du får indblik i procesledelse og får forståelse for vejledningspraksis og læringsressourcer i relation til skolens læringskultur og understøttelse af udviklingsinitiativer.
Hvad får du ud af diplomretningen Læringsvejleder?
Med din nye viden indenfor læring, didaktik og trivsel kan du planlægge og begrunde vejledningsopgaver på skolen. Du kan reflektere over etiske dilemmaer i vejledningspraksis og finde løsninger på disse.
Du får indblik i lærings- og forandringsprocesser, så du kan designe, skabe og gennemføre eksperimenterende og innovative læringsaktiviteter. Du forstår dig på, hvordan læringsressourcer kan påvirke skolens læringskultur og understøtte udviklingsinitiativer.
For at opnå kompetencer til funktionen som læringsvejleder i relation til folkeskolens pædagogiske læringscentre, skal uddannelsesforløbet som minimum indeholde:
modul 1: Læring og didaktisk design
modul 2: Vejledning og organisatoriske læreprocesser.
Fagligt indhold
Uddannelsesretningens omdrejningspunkt er lærings-, udviklings-, og forandringsprocesser i skolen. Du kommer til at koble teorien til praksis.
Retningen belyser følgende emner:
- Didaktisk design af læringsmiljø og undervisningsformer.
- Vejledning og understøttelse af lære- og forandringsprocesser.
- Planlægning og udvikling af digitale læringsformer.
- Inddragelse af teknologiforståelse og digitale aspekter i undervisning.
Hvem henvender diplomretningen sig til?
Uddannelsesretningen henvender sig til dig, der gerne vil have kompetencer inden for didaktisk vejledning og procesledelse. Du er for eksempel lærer, pædagog, faglig vejleder eller underviser/konsulent ved pædagogiske institutioner.