Faglig vejledning i skolen
Har du et ønske om at kvalificere din viden om vejledningsmetoder og -processer og om hvordan du som faglig vejleder kan medvirke til at udvikle en læringsorienteret kultur inden for dit fagområde, så er dette modul noget for dig.
Hvad får du ud af modulet?
På dette modul får du viden om praksislæringsteori, procesledelse, vejledningsteori og -metode samt forskellige evalueringsmetoder. Du opnår færdigheder i at begrunde, rammesætte, lede og evaluere kollegiale udviklingsprocesser og i at anvende forskellige vejledningsmetoder og procesværktøjer i praksis.
Efter endt modul vil du være kvalificeret til at kunne lede og facilitere samtaler og læreprocesser i forskellige kollegiale fora med henblik på udvikling af en læringsorienteret og refleksiv faglig kultur.
Vejlederfunktionen ses i denne sammenhæng som ledelse af samarbejdende og samskabende processer.
Bemærk at dette modul går på tværs af uddannelsesretningerne:
Hvad arbejder vi med på modulet?
På modulet arbejder vi med teoretisk og forskningsbaseret viden om praksislæring og institutionskultur. Vi sætter fokus på procesledelse ved bl.a. at beskæftige os med positioner, tilgange og design af processer, herunder teori og metode om kommunikative tilgange.
Du præsenteres i undervisningen for henholdsvis vejledningsteori og -metode samt evalueringsteori og -metode, så du bliver klædt på til at kunne indgå i en vejledende funktion overfor kolleger.
Som studerende på modulet opnår du
Viden om og indsigt i:
- Praksislæringsteori – herunder organisatoriske betingelser for læreprocesser
- Vejledningsteori, -metoder og procesledelse
- Pædagogisk udviklingsarbejde, evalueringsteori og metode
Færdigheder til at kunne:
- Reflektere over iagttagelsespositioner og interaktionsprocesser i samarbejdet
- Begrunde, rammesætte, lede og evaluere kollegiale udviklingsprocesser
- Mestrer kommunikative kompetencer i forhold til at etablere og facilitere det fagdidaktiske udviklingsarbejde
- Reflektere over og håndtere valg og etiske dilemmaer i samarbejdet
Kompetencer til at kunne:
- Påtage sig ansvar for at rammesætte og proceslede fagdidaktiske udviklingsprocesser
- Mestrer anvendelsen af forskellige vejledningsfaglige tilgange og positioner
- Indgå i, facilitere og udvikle samarbejdet omkring faget eller det faglige områdes udvikling i skolen
Hvordan arbejder vi på modulet?
Hos UCN act2learn lægger vi vægt på, at du bliver trænet i at udvikle dig teoretisk og i din professionelle praksis. Du får værktøjer, som du kan bruge i dit daglige arbejde fra dag ét. Derfor bliver du udfordret til at sætte dine egne erfaringer i spil og omsætte den præsenterede teori til din praksis.
Undervisningen er tilrettelagt som en vekselvirkning mellem almindelig undervisning, diskussioner i grupper og plenum, casearbejde og individuelle studier og refleksioner.
Læs mere om modulet
Tilmeld dig
Vi udbyder forløbet på nedenstående tidspunkter.
Få vejledning og mere at vide
Få seneste nyt fra UCN act2learn Pædagogik og Læring
Nyhedsbrev til skole- og dagtilbudsområdet, hvor du kan holde dig opdateret på ny viden inden for henholdsvis pædagogik og læring. Tilmeld dig det nyhedsbrev - Dagtilbud eller Skole - der er relevant for dig og modtag opdateringer på kurser, videreuddannelser og arrangementer.
Udkommer 2-4 gange om året.