Fællesskabende didaktik - didaktisk ledelse af klassefællesskaber
Vil du gerne kunne planlægge og tilrettelægge fællesskabsopbyggende undervisning, læreprocesser og aktiviteter til gavn for klassefælleskabet?
Dette modul handler om, hvordan du planlægger, gennemfører og evaluere en fællesskabsopbyggende undervisning, læreprocesser og aktiviteter til gavn for klassefælleskabet?
Modulet kvalificerer dig til at arbejde konkret med fællesskabende didaktikker og samtænke undervisning, faglighed samt udviklingen af elevernes sociale kompetencer og klassens sociale liv i dine didaktiske designs.
Hvad får du ud af modulet?
Læringsmålene for dig som studerende på dette modul er, at du:
- kan gennem didaktiske valg understøtte elev-elev relationer, der styrker elevernes læreprocesser
- kan udvikle didaktisk design til at skabe læringsfællesskaber med øgede deltagelsesmuligheder
- har viden om sammenhænge mellem elevens læreprocesser og det sociale liv i elevgruppe
- har viden om faglige, sociale og kulturelle fællesskabsdynamikker i skolen
- har viden om sammenhænge mellem relationer, kommunikation og læring
- kan anvende og fagligt begrunde didaktisk design, der understøtter kollaborative læreprocesser
- kan anvende og fagligt begrunde dialogiske undervisningsformer, der understøtter læringsfremmende relationer og fælles konstruktion af viden
- kan analysere og didaktisk rammesætte elevsamarbejde, faglige elev-elev samtaler, samt respons- og feedbackformer.
Hvordan arbejder vi på modulet?
Vi lægger vægt på, at du hele tiden bliver udfordret til at sætte dine egne erfaringer i spil og omsætte den præsenterede teori til din praksis. Undervisningen er tilrettelagt som en vekselvirkning mellem oplæg fra underviser, gruppebaserede diskussioner og øvelser samt individuelle refleksioner. Ydermere arbejder vi med afsæt i aktionslæring, og du vil som studerende lave prøvehandlinger i din egen praksis.
På modulet arbejder vi med disse indholdsområder:
- Fællesskabende didaktikker med fokus på at skabe lærings- og deltagelsesmuligheder i faglige og sociale fællesskaber
- Dialogiske undervisningsformer, som bidrager til en fællesskabsopbyggende undervisning
- Didaktiske designs, som understøtter elevernes aktive deltagelse og samarbejde
På modulet arbejder vi med disse indholdsområder:
- Fællesskabende didaktikker med fokus på at skabe deltagelsesmuligheder i faglige og sociale fællesskaber
- Dialogiske undervisningsformer, som bidrager til en fællesskabsopbyggende undervisning
- Didaktiske designs, som understøtter elevernes aktive deltagelse og samarbejde
Læs mere om modulet
Tilmeld dig
Vi udbyder forløbet på nedenstående tidspunkter.
Få vejledning og mere at vide
Få seneste nyt fra UCN act2learn Pædagogik og Læring
Nyhedsbrev til skole- og dagtilbudsområdet, hvor du kan holde dig opdateret på ny viden inden for henholdsvis pædagogik og læring. Tilmeld dig det nyhedsbrev - Dagtilbud eller Skole - der er relevant for dig og modtag opdateringer på kurser, videreuddannelser og arrangementer.
Udkommer 2-4 gange om året.