Facilitering og organisering af mangfoldige fritidspædagogiske processer og aktiviteter (6-18 år)
Ønsker du større indsigt i, hvordan æstetiske, legende og kreative udtryksformer kan bidrage til dannelse, læring og udvikling i din fritidspædagogiske praksis? Ønsker du at kvalificere dine evner til at arbejde vidensinformeret og systematisk med børn og unges trivsel? Og er du nysgerrig på, hvordan du som fritidspædagog kan bygge bro mellem den fritidspædagogiske verden og forældre, samfund og øvrige institutioner i børnenes/de unges liv?
Hvad får du ud af modulet?
Som fritidspædagog har du et stort ansvar for at facilitere aktiviteter, der skaber deltagelsesmuligheder for alle i fællesskabet og udvikler relationer på tværs af børn/unge og voksne. Som deltager på modulet bliver du klædt på til at udvikle, gennemføre og reflektere over processer og aktiviteter af høj kvalitet på det fritidspædagogiske område.
Du bliver bedre til at:
- Begrunde, rammesætte, lede og evaluere fritidspædagogiske processer og aktiviteter med inddragelse af børnenes og de unges perspektiver.
- Arbejde fritidspædagogisk intentionelt med processer og aktiviteter som veje til at give børn og unge adgang til mangfoldige fællesskaber.
- Igangsætte æstetiske, legende og kreative aktiviteter, der styrker barn-barn og voksen-barn relationerne.
- Håndtere valg og etiske fritidspædagogiske dilemmaer, fx mellem fri tid og børn og unges selv- ogmedbestemmelse og struktureret, organiseret og planlagt pædagogisk praksis.
Fagligt indhold
Modulet giver dig indsigt i, hvordan du kan arbejde vidensinformeret og systematisk med dokumentation med henblik på at udvikle og sikre høj kvalitet i fritidspædagogiske processer og aktiviteter.
På modulet arbejder vi blandt andet med:
- Fritidspædagogiske kernebegreber i forbindelse med pædagogiske processer og aktiviteter.
- Børnenes/de unges selv- og medbestemmelse.
- Dannelse og udvikling gennem æstetiske, legende og kreative processer i det fritidspædagogiske læringsmiljø.
- Deltagelsesmuligheder i fællesskabet gennem rammesatte aktiviteter.
- Den pædagogiske opgave i spændet mellem fri tid og planlagte pædagogiske aktiviteter.
Hvem henvender modulet sig til?
Modulet er relevant for dig, der arbejder som pædagog inden for de traditionelle fritidspædagogiske rammer som fx SFO, klub eller ungdomsskole. Modulet er også relevant for dig, der har andre former for særlige opgaver og ansvar i forhold til arbejdet med børn og unge i fritidspædagogiske rammer.
Læs mere om modulet
Tilmeld dig
Vi udbyder forløbet på nedenstående tidspunkter.
Få vejledning og mere at vide
Få seneste nyt fra UCN act2learn Pædagogik og Læring
Nyhedsbrev til skole- og dagtilbudsområdet, hvor du kan holde dig opdateret på ny viden inden for henholdsvis pædagogik og læring. Tilmeld dig det nyhedsbrev - Dagtilbud eller Skole - der er relevant for dig og modtag opdateringer på kurser, videreuddannelser og arrangementer.
Udkommer 2-4 gange om året.