Deltagelsesmuligheder i en inkluderende pædagogisk praksis
At være ekskluderet fra det sociale og faglige fællesskab, har store konsekvenser for børn. Barnet føler sig ikke accepteret - det føler sig udenfor og anderledes. I dette modul stiller vi derfor skarpt på, hvordan vi som professionelle styrker deltagelsesmulighederne for alle gennem inkluderende pædagogik.
Hvad får du ud af uddannelsen?
Modulet klæder dig fagligt på til at kunne reflektere over, hvorledes du og din praksis kan arbejde med inkluderende processer, som understøtter alle børn og unges deltagelse i fællesskabet.
Vi lægger vægt på, at du hele tiden bliver udfordret til at sætte dine egne erfaringer i spil og omsætte den præsenterede teori til din praksis. Undervisningen er tilrettelagt som en vekselvirkning mellem oplæg fra underviser, fælles drøftelser, gruppebaserede diskussioner og øvelser samt individuelle refleksioner.
Hvem henvender modulet sig til?
Modulet retter sig mod lærere, pædagoger og andre professioner der arbejder med børn og unges inklusion i samfundets betydningsfulde fællesskaber - eksempelvis praksisområder som skole, SFO, daginstitutioner og specialinstitutioner.
Hvad arbejder vi med på uddannelsen?
Med modulet opnår du kompetencer til at kunne indgå i samarbejde med kollegaer og ledelse om at udvikle og styrke fællesskaber, der er inkluderende og mangfoldige, med afsæt i børne/brugerperspektiver. Dertil vil du kunne identificere og analysere forhold, der kan påvirke børns, unges eller voksnes deltagelse i fællesskaber, med særligt fokus på diversitet
Du vil som studerende under forløbet tilegne dig:
- viden om centrale teorier om normalitet, afvigelse og marginaliseringsprocesser i en historisk og samfundsmæssig kontekst
- indsigt i forskellige teorier og begreber der kan fremme inklusion og deltagelse
- viden om dilemmaer i forhold til diversitet, deltagelse og styrkelse af fællesskaber i pædagogisk praksis
- færdigheder til at kunne formulere og analysere problemstillinger vedrørende forholdet mellem individer og fællesskabers deltagelsesmuligheder i konkrete pædagogiske og sociale sammenhænge, med særligt fokus på diversitet
- færdigheder til, ud fra systematisk iagttagelse og metodisk indsats, at kunne begrunde udvikling af nye deltagelsesformer og inkluderende pædagogik
Hvordan arbejder vi på uddannelsen?
UCN act2learn vægter i undervisningen, at du bliver udfordret i at perspektivere din praksis gennem en teoretisk optik. Undervisningen er tilrettelagt som en vekselvirkning mellem oplæg fra underviseren, gruppebaserede diskussioner/øvelser samt individuelle studier og refleksioner.
Du afslutter modulet med en prøve.
Læs mere om modulet
Tilmeld dig
Vi udbyder forløbet på nedenstående tidspunkter.
Få vejledning og mere at vide
Få seneste nyt fra UCN act2learn Pædagogik og Læring
Nyhedsbrev til skole- og dagtilbudsområdet, hvor du kan holde dig opdateret på ny viden inden for henholdsvis pædagogik og læring. Tilmeld dig det nyhedsbrev - Dagtilbud eller Skole - der er relevant for dig og modtag opdateringer på kurser, videreuddannelser og arrangementer.
Udkommer 2-4 gange om året.