Temadag
Fritids- og klubpædagogikkens betydning for trivsel, læring og dannelse
Tilmeldingsfrist: Senest den 1. oktober 2025.
Vi udforsker, hvordan fritidspædagogikken styrker hverdagslivet og balancerer mellem skole, fritid og sociale læringsrum.
Dagen afholdes på Campus Mylius Erichsens Vej - lokale vil fremgå af infoskærmene ved indgangene.
Dagens program
8.00 - 8.30
Tjek ind og morgenkaffe/te med brød
8.30 - 8.45
Børn og unges stemmer og perspektiver på fritidspædagogik
- et praksiseksempel i samarbejde med FC Højvang.
8.45 - 9.00
Velkomst
v/ områdeleder Mathilde Nyvang Hostrup, UCN act2learn Pædagogik og Læring.
9.00 - 10.30
Oplæg: Hvorfor fritidspædagogikken?
v/lektor Kasper Moes Drevsholt og adjunkt Signe Weibel Lykkegaard, UCN act2learn Pædagogik og Læring.
Vi dykker ned i, hvorfor fritidspædagogikken er af så stor betydning for børn og unges trivsel, udvikling og dannelse. Fritidspædagogikken byder muligheden for at skabe præstationsfrie rum, hvor børn og unge kan være sig selv og udvikle sig i trygge og meningsfulde fællesskaber. Men hvordan understøttes sådanne fællesskaber. Hvordan skaber man lyst til at deltage? Og hvordan understøtter man bedst samtlige børns deltagelse i fællesskaberne? Vi skal sammen blive klogere på, hvordan den pædagogiske faglighed sættes i spil i spændingsfeltet mellem skole, fritid og sociale udviklings- og læringsrum.
10.30 - 10.40
Pause og networking
10.40 - 11.40
Workshops
- Musik i SFO - Udvikling af børns musikalske potentiale
v/ Adjunkt Mikkel Stevn Weibel Pedersen fra Pædagoguddannelsen i Aalborg
Alle børn er født med et musikalsk potentiale, men hvordan dette potentiale udvikles, afhænger i høj grad af de muligheder, barnet har i dagtilbud, skole og SFO. Musik kan være en stærk kilde til fællesskab, og når vi synger sammen, frigives hormoner som oxytocin og dopamin, der styrker vores sociale bånd og velvære.
Desværre viser undersøgelser, at næsten halvdelen af voksne danskere ikke synes, de synger særligt godt, og 20 % undgår helt at synge sammen med andre. Denne workshop giver konkrete bud på, hvordan man gennem sjove musikalske aktiviteter kan arbejde med at udvikle børnenes iboende musikalske potentiale og skabe glæde ved musik.
- Rytmer, rim og poesi - Rapmusik som pædagogisk redskab, til inkluderende - og identitetsdannende fællesskaber
v/ Adjunkt Lise Mangalika T. B. Møller fra Pædagoguddannelsen i Aalborg
Workshoppen adresserer de potentialer som rapmusik rummer, i pædagogisk arbejde, med målgruppen 14-18 år. Rapmusikken har en særlig evne til at udtrykke følelser og giver mulighed for at indtage forskellige roller, hvorfra man kan lære om og mærke sig selv.
Der reflekteres omkring pædagogens rolle, som ligeværdig, reflekterende, autentisk, og omstillingsparat, ligesom evnen til relation og kommunikation, er afgørende for at kunne “fange” unge i en særligt sårbar periode i deres liv, hvor de er ved at finde sig selv.
Du behøves bestemt ikke at være inkarneret rapper, for at kunne anvende rapmusik som pædagogisk værktøj. - Kunsten at være pædagog i fri-tidens domæne = ? - og samtidens kunstneriske muligheder, forankringer og tematiske adresseringer i en kunst-pædagogisk praksis? HVORDAN BLIVER VI/MAN/JEG FRI – FRIE mennesker?
v/ Lektor Mogens Larsen Stenderup fra Pædagoguddannelsen i Aalborg
Det fri-tids-pædagogiske "paradoks" (Alexander Von Oettingen) kunne meget vel være et indledende forhold/spørgsmål i en workshop om kunst i en fritidspædagogisk sammenhæng. Pædagogens rolle, som model, motivator og inspirator for en målgruppe, hvis fri-tid danner afsæt for pædagogikkens ind-hold og forståelse: ”Pædagogens arbejde er kommunikation og at skabe forståelighed gennem at reducere kompleksitet …” (Feiwel Kupferberg). Kunstens materiale er levet liv og komplekse følelser heri, der kodes (medieres) af kunstneren; og kunst kan præsenteres og deles som et muligt og bearbejdet (repræsentativt) perspektiv på eksistensen i dialog med andre eksistenser.
11.40 - 12.20
Frokost og networking
12.20 - 13.15
Oplæg: Fritidspædagogikken og en neuropædagogisk tilgang
v/ Lektor Merete Sand, UCN act2learn Sundhed og Social.
En neuropædagogisk tilgang kan hjælpe til at skabe trygge og udviklende fritidsmiljøer, der styrker børn og unges udvikling. Ved at se bag om adfærden, kan vi få øje på uopfyldte behov og forsøge at forstå intentionen. Det er hvad vi igennem et mangeårigt samarbejde mellem UCN og fritidspædagogikken har erfaret og udviklet. Indlægget omkring neuropædagogik vil omhandle et kort teoretisk oplæg med praksis relateret eksempler for at få et indblik i, hvorledes neuropædagogikken har understøttet mere balance både ved barnet/den unge og ved medarbejderen.
13.15 - 13.30
Kaffe og kage (serveres ved workshops)
13.30 - 14.30
Workshops
- Teater og drama – Kollektive skabende processer
v/lektor Dorthe Riis Kristensen, Pædagoguddannelsen i Aalborg
Gennem det at skabe teater tilbyder vi, som fritidspædagoger, et rum til børn og unge, hvor de kan gestalte og udtrykke alt, der ikke har ord. Samtidig kan kollektivet skabe et nærvær, hvor vi os spejler i hinanden i en søger efter et betydningsfuldt udtryk. At være i en kollektiv skabende proces kan være vejen ud af en ensomhed for børn og unge, der (måske) opstår i vores mere distancerende digitale verden, herunder sociale medier. - Vi leger, det er vigtigt – Betydningen af den voksnes engagement i
børnenes leg
v/ Lektor Kasper Moes Drevsholt, UCN act2Learn Pædagogik og Læring
Legen er en central del af børns trivsel, udvikling og dannelse, men det kræver en særlig indsats at skabe rum, hvor legen kan udfolde sig frit og meningsfuldt for alle. I dette oplæg sætter vi fokus på vigtigheden af, at voksne aktivt deltager i legen og udvikler deres egne legekompetencer. Vi dykker ned i tre principper, der styrker legen: den voksnes evne til at skabe fælles forestillinger, modet til at vove det uforudsigelige og evnen til at insistere på meningsfuldhed. Hvordan kan vi som voksne blive endnu bedre til at støtte børns leg og samtidig genopdage glæden ved selv at lege? - Natur og uderummet
v/ Adjunkt Grete Runnom Kristensen, Pædagoguddannelsen i Aalborg
I workshoppen vil du blive præsenteret for hvordan den neuropædagogiske tilgang kan bruges i uderummet og i naturen med børn og unge. Mennesket er evolutionært forbundet til naturlige omgivelser, hvilket giver sig til udtryk i vores fysiologi, stressniveau og spontane opmærksomhed. Uderummet og naturen giver andre muligheder end inde rummet i forhold til f.eks. arousalregulering, fordybelse, sansning, æstetiske processer, bevægelse, leg, inklusion og fællesskab. Lær hvordan du via sanserne og ved brug af udvidende læringsbegreb af hjerneforsker Kjeld Fredens kan få en kvalitetsfyldt hverdag for både børn og personale. Hvorfor være inde når alt håb er ude.
14.45 - 15.15
Fælles refleksion og afslutning af dagen
Signe og Kasper opsamler dagens indhold og diskuterer, hvordan vi kan fortsætte dialogen og arbejdet med at skabe meningsfulde fællesskaber i vores pædagogiske praksis. Hvad kan helt konkret tages med fra dagen til det fortsatte arbejde med at understøtte børn og unges udvikling i trygge og inspirerende rammer?