Gå til hoved indhold

Temadagen omhandler de problematikker, udfordringer og dilemmaer man som pædagog, socialrådgiver, lærer eller en anden faggruppe, kan opleve når man arbejder med sårbare og udsatte unge, som man er bekymret for ift. radikalisering og ekstremisme. Med udgangspunkt i forskning udfoldes, hvordan man kan forstå tiltrækningen til radikale/ekstremistiske miljøer og verdenssyn, og hvordan det forebyggende arbejde rummer en række dilemmaer for frontpersonalet. Herunder diskuteres forskellige tilgange til det radikaliseringsforebyggende arbejde.

Denne temadag tilbyder således en forskningsbaseret introduktion til, hvordan lærere, pædagoger, socialrådgivere, personale på bosteder og andre faggrupper kan forstå hvordan nogle unge, herunder udsatte unge og unge med psykiske problemstillinger, kan tiltrækkes radikale/ekstremistiske miljøer og verdenssyn. Der tages bl.a. udgangspunkt i radikalisering som subkulturelle, religiøse/ideologiske og kønnede processer og diskussioner af teoretiske forståelser heraf.

Temadagen giver et indblik i det forebyggende arbejde for frontpersonalefaggrupper, som står over for radikaliseringsbekymrende adfærd og ytringer hos unge. Temadagen diskuterer forskningsbaserede bud på handlemuligheder i det forebyggende arbejde samt mulige dilemmaer i dette arbejde. Deltagerne får mulighed for at veksle erfaringer og forholde det til den eksisterende forskning på området.