Rusk op i rutinerne, tag en efteruddannelse
Mange af vores daglige aktiviteter er bundet til rutiner: Vi kører den samme vej på arbejde, sidder ved det samme skrivebord og snakker med de samme kollegaer. Rutiner er gavnlige. De skaber struktur i vores hverdag. Men rutinerne kan også være begrænsende, fordi de forhindrer os i at få øje på nye, bedre og lettere måder at udføre opgaver på.
Sådanne begrænsninger kan fx opstå, når vi indgår i et team, og bevidst eller ubevidst, overtager gruppens viden, perspektiver og tilgange til opgaveløsning.
Gruppetænkning har mange positive sider, men rummer også en risiko for, at alternativer og ny viden udefra tilsidesættes eller aldrig bliver bragt i spil. Navnlig, hvis den bryder med gruppens ”almene viden”.
En sådan filtrering af viden, kaldes i psykologien for ”The Common Knowledge Effect” og beskriver det forhold at gruppen fokuserer på den viden, som alle deler og kender, på bekostning af de individuelle styrker som hver enkelt har.
Ledelses- og organisationskonsulent ved UCN act2learn, Nikolaj Suhr Jensen, gør dig i denne artikel klogere på, hvorfor det at efteruddanne styrker din tænkning og giver dig adgang til flere og bedre handlemuligheder.
Nikolaj, som er cand.mag., har selv flere efteruddannelser bag sig, bl.a. en master i hhv. udviklingspsykologi og kognitionspsykologi
Den plastiske hjerne
Vi ændrer os alle sammen en lille smule hver dag. Du lægger måske ikke altid selv mærke til det, men du er ikke den samme, når du går i seng, som du var, da du stod op.
- Hjernen er nemlig et plastisk organ, hvilket vil sige formbar og under konstant forandring. Hvor meget du ændrer dig, afhænger i overvejende grad af, hvilke miljøer, du befinder dig i. Når du befinder dig i det samme miljø hver dag, ændrer du dig mindre, end hvis du indimellem bryder ud af din daglige rutine og søger mod nye miljøer, fortæller Nikolaj Suhr Jensen.
En god måde at udfordre sine bevidste og ubevidste rutiner på, er en efteruddannelse. Et læringsmiljø med undervisere og medkursister, der udfordrer din tankegang og motiverer dig til at tænke og handle anderledes.
Derudover vil du kunne udforske nye tilgange og metoder, som giver dig mulighed for at anvende din viden og færdigheder i en ny sammenhæng.
Hjernen er en foregribelsesmaskine
– Giv den nogle flere programmer
Gennem livet gør vi os en række erfaringer, som vores hjerne behandler og lagrer.
- Når vi står overfor nye situationer, bruger hjernen den lagrede viden til at forsøge at foregribe, hvad der vil ske, og dermed udpege, hvordan vi kan handle mest hensigtsmæssigt. Det vil sige, at jo mere viden du har, jo flere handlemuligheder har du, forklarer Nikolaj Suhr Jensen.
I en verden, som vores, præget af hastige forandringer, er det selvsagt en stor fordel at have mange handlemuligheder til sin rådighed. Handlemuligheder som kan foregribe alt det nye, som vi møder i vores hverdag, fx kunstig intelligens, bæredygtighed og andre strømninger i tiden.
Nikolaj Suhr Jensen formulerer det således:
- Verden står ikke stille, og så længe du har brug for ny viden, har du brug for uddannelse. Formålet med uddannelse er at skabe muligheder for, at handlinger bliver så differentierede som muligt.
Med andre ord; din hjerne er en forgribelsesmaskine og sørger du for hyppigt at fodre den med ny viden, fx via en efteruddannelse, så øger du markant din mulighed for at træffe de bedste beslutninger.
Derfor bør du indimellem sørge for at bryde rutinen ved, at køre en anden vej på arbejde, snakke med en ny kollega og (håber vi) tilmelde dig en efteruddannelse.
Nicolaj Suhr Jensen
Ledelses- og organisationskonsulent