Ældrepleje udvikles af neuropædagogik
Det er en gave for det tværfaglige samarbejde, når medarbejdere uanset faglig baggrund har et fælles sprog for de udfordringer, de møder i dagligheden. Det er en af erfaringerne i ældreplejen i Morsø Kommune, hvor man siden 2012 har sendt medarbejdere på efteruddannelse i neuropædagogik hos UCN.
Karen Marie Nielsen, der er leder på plejehjemmet Duelund, oplever, at det giver et fagligt løft, når SOSU'er, sygeplejersker, terapeuter, pædagoger og ledere alle over tid kommer igennem den samme kompetenceudvikling.
- Det betyder, at vi kan tage udgangspunkt i den samme viden, når vi analyserer hvilke handleplaner, der kan gavne den enkelte beboer. Hos os bruger vi eksempelvis begreberne om den analyserende, den sansende og den følelende hjerne, som indgår i forløbet i neuropædagogik, fortæller Karen Marie Nielsen.
Ser bag om adfærden
Connie Bodilsen Roesen er social- og sundhedsassistent på Morsø Afklaringscenter og er i gang med forløbet hos UCN. Hun oplever, at det gør en konkret forskel for hende, at hun får større forståelse for, hvorfor hun og kollegerne arbejder, som de gør.
- Jeg har fået øjnene op for at se bag om adfærden hos borgerne. Det hjælper mig til at huske at se dybere, da man nemt kommer til at fokusere på nuet og den måde borgeren reagerer på. Derfor hjælper det at forstå, hvorfor de reagerer, som de gør, forklarer hun.
Hun fremhæver, at de jævnligt bruger SMTTE modellen fra uddannelsen, som er et pædagogisk redskab til at arbejde med mål med fokus på tegnene i processen mod målet. SMTTE er står for: Sammenhæng, Mål, Tiltag, Tegn og Evaluering.
Connie Bodilsen Roesen lægger især vægt på, at der i undervisningen på UCN er brugt mange eksempler fra udfordringer, de står med i hverdagen. Det er med til at gøre undervisningen brugbar, så det ikke udelukkende handler om at læse og forstå teori.
Lavere medicinforbrug
Hos UCN har ph.d. Anni Mortensen været med til at sammensætte de uddannelsesforløb, som Morsø Kommunes ældrepleje gennem godt 10 år har tilbudt en bred skare af medarbejdere.
Hun glæder sig især over, at det mange steder har haft en positiv effekt på de konfliktfyldte episoder, der kan opstå eksempelvis hos udadreagerende borgere, eller borgere der lukker helt af for omverdenen.
- Meget tyder også på, at det har en helt konkret positiv effekt på behovet for magtanvendelse og medicin hos beboerne på plejecentrene, siger Anni Mortensen med henvisning til en undersøgelse fra Alzheimerforeningen i 2022.
Undersøgelsen viste, at det på Mors kun er 9,3 % af beboere med demens på øens plejehjem, der får antipsykotisk medicin. Landsgennemsnittet ligger på godt 27 %.
- Der ligger naturligvis flere ting til grund for det tal, men der er er ingen tvivl om, at en målrettet indsats med neuropædagogiske tiltag er en vigtig faktor, vurderer Anni Mortensen.
Bedre sparring
Lise Skadhauge, der arbejder som social- og sundhedsassistent i hjemmeplejen, har også været på efteruddannelse i neuropædagogik, og oplever at det har hjulpet med at se anderledes på tingene.
- Hvis vi agerer anderledes overfor Fru Jensen, så får vi også et andet resultat. Jeg synes, vi er blevet gode til at spørge hinanden, hvad der ligger bag, hvis vi for eksempel får skældt huden fuld af en borger. Vi er blevet bedre til at sparre med hinanden om, hvad vi kan gøre, lyder det fra Lise Skadhauge.
Særligt fokus på demens
Den neuropædagogiske tilgang til ældreplejen retter sig bredt og kan benyttes af medarbejdere i både hjemmeplejen og på plejecentrene. I flere af UCN's forløb har der været en særlig toning i forhold til at støtte borgere med demens, og de særlige udfordringer det kan give i dagligheden.
- Den neuropædagogiske indsats er vigtig uanset hvilken målgruppe, det handler om, men vi kan se, at behovet for viden om arbejdet med borgere med demens har været konstant stigende de seneste år, og ser vi god effekt af at arbejde målrettet med at forstå årsagerne bag adfærden, som er kernen i neuropædagogikken, siger Anni Mortensen
Skræddersyet uddannelse
UCN tilbyder uddannelsesforløb skræddersyet til den enkelte institution, kommune eller virksomhed. Det kan dreje sig om længerevarende uddannelsesforløb, enkelte kursusdage eller oplæg for medarbejdere.
Vil I vide mere?
Læs mere om UCN's efteruddannelsestilbud.
Vi vil også gerne fortælle om, hvilke muligheder vi har for at skræddersy forløb inden for neuropædagogik til jeres medarbejdergruppe.
Kontakt områdekoordinator Kirsten Pedersen på kep@ucn.dk eller telefon 72 69 16 96.