Salgsledelse
Salgsledelse giver dig viden og indsigt i organisering og ledelse af salg i virksomheden. Gennem bevidsthed om salgets strategiske placering og sammenhænge til virksomhedens andre afdelinger, lærer du også at tage professionel del i ledelsen af planlægningen og udførelsen af virksomhedens salgsstrategi såvel som udarbejdelse af tilhørende salgsbudgetter og salgsprocesser.
Og gennem refleksion over din egen rolle som salgsleder vil du udvikle en forståelse for egen ledelsesstil og dennes indvirkning på medarbejdere og resultater.
Målgruppe
Faget er for dig, der har selvstændigt ansvar for at udvikle og optimere salget – gennem egne sælgere eller eksterne forhandlere.
Indhold
På faget salgsledelse skal du blandt andet arbejde med:
- Salgsledelse og salgslederens ledelsesstil
- Salgslederens rolle og opgaver
- Salgets planlægning, opstilling af KPI’er og opfølgning
- Markedspotentiale og strategi
Dit udbytte
Når du er færdig med modulet salgsledelse, kan du:
- anvende og kombinere centrale metoder og redskaber, der knytter sig til salgsledelse, og selvstændigt vurdere anvendelsen af disse i forskellige situationer. Samt kunne beskrive og formidle praksisnære løsningsmuligheder inden for salgsledelse
- identificere og vurdere de væsentligste praksisnære salgsstrategiske problemstillinger og opstille samt vælge relevante løsningsmuligheder og udarbejde tilhørende processer for salgsfunktionen
- vurdere markedspotentiale efter forskellige metoder samt udarbejde salgsbudgetter og vurdere den bedst egnede tilgang, herunder opstilling af salgsmål og udarbejdelse af salgsplaner
- arbejde systematisk med at følge op på sælgeres eller mellemhandleres salgsmål og salgsindsats og vurdere nødvendige justeringer af arbejdsgange
- varetage et salgsledelsesansvar i praksis og udvikle egen praksis samt reflektere over egen rolle som salgsleder
- deltage aktivt i et internt tværorganisatorisk samarbejde om at realisere organisationens mål, herunder planlægge og varetage ledelse af udarbejdelsen og eksekveringen af virksomhedens salgsstrategi med tilhørende salgsprocesser
- vurdere og anvende forskellige metoder til salgsopfølgnings- og målstyringssamtaler med såvel egne sælgere som mellemhandlere
- anvende centrale metoder til motivation og udvikling af salgsorganisationen samt ledelse af salgsmøder.
Hvordan arbejder vi på modulet?
Faget er tilrettelagt som et aktivt undervisningsforløb, hvor læring og udvikling sker i en vekselvirkning mellem handling, refleksion og tilegnelse af ny viden. I UCN arbejder vi ud fra en læringsfilosofi refleksiv praksislæring, som siger, at du som deltager lærer bedst, når du bliver direkte inddraget gennem handling. Vi træner derfor gennem relevante cases, der tager udgangspunkt i netop din erfaring og hverdag, og derved lader vi virkeligheden guide os.
Læs mere om modulet
Tilmeld dig
Vi udbyder forløbet på nedenstående tidspunkter.
Få vejledning og mere at vide
Få seneste nyt fra UCN act2learn Erhverv
Nyhedsbrev til det nordjyske erhvervsliv. Få ny viden, inspiration og gode råd og bliv opdateret på relevante kurser og videreuddannelser, webinarer og arrangementer.
Udkommer 4-6 gange om året.