Data, marked og afsætning
Modulet har som målsætning at bibringe den studerende de nødvendige redskaber til at anvende centrale statistiske metoder ved indsamling og analyse af data, der vedrører praktiske markedsmæssige problemstillinger med henblik på salg af finansielle produkter. Således vil den studerende tilegne sig metoder til vurdering af usikkerhed, design af modeller og gennemførelse af repræsentative undersøgelser af både finansielle markeder og afsætningsmarkeder for finansielle produkter.
Du kan tage modulet som selvstændig efteruddannelse, eller det kan indgå som et valgmodul på akademiuddannelsen i finansiel rådgivning, hvor den indgår i bank og realkredit-retningen.
Hvad får du ud af modulet?
Du får viden om generelle statistiske begreber, metoder og modeller, herunder:
- generelle statistiske begreber, metoder og modeller, herunder deskriptiv statistik
- sandsynlighedsteori
- stikprøveanalyse
- hypotesetest
- regressions- og korrelationsanalyse
- krav til dataindsamling med henblik på markedsanalyse og afsætning
- anvendelsesmuligheder for statistisk metode i forbindelse med afsætning af finansielle produkter
Du opnår færdigheder i at:
- udvælge og anvende statiske modeller på finansielle data og markedsdata
- opstille og teste relevante hypoteser på finansielle data og markedsdata
- foretage statistiske undersøgelser, herunder stikprøveudtagning, med henblik på analyse af finansielle data og markedsdata
- kunne udarbejde og forholde sig kritisk til forecast og budgettering på både virksomhed eller konkret vare/projekt
Du opnår kompetencer til at:
- gennemføre markedsanalyser ved hjælp af statistisk metode
- effektivisere kvaliteten af udvalgte data og mængden af data ved gennemførelse af analyser af finansielle data og markedsdata
Fagligt indhold
- Deskriptiv statistik
- Sandsynlighedsteori
- Stokastiske variable og sandsynlighedsfordelinger
- Stikprøveudvælgelse og stikprøvefordelinger
- Punkt- og interval estimation
- Hypotesetest
- Antalstabeller
- Regressions- og korrelationsanalyse
- Vurdering af kvantitative og kvalitative analysemetoder og teknikkers anvendelighed
- Kvalitative metoder – interviews, fokusgrupper
- Valg af undersøgelsesdesign og herunder valg af dataindsamlings- og databehandlingsmetoder
- Vurdering af validitet og reliabilitet ved de foreslåede undersøgelser
- Præsentation og argumentation for den valgte metode og det valgte undersøgelsesdesign
- Statistisk beskrivelse af data fra finansielle markeder
- Sandsynlighedsteoretisk beskrivelse af finansiel risiko
- Porteføljeteori: Segmentering og positionering
Læs mere om modulet
Tilmeld dig
Vi udbyder forløbet på nedenstående tidspunkter.
Få besked om fremtidige datoer
Der er i øjeblikket ingen planlagte datoer for dette forløb. Udfyld formularen, hvis du vil have besked, når vi har fastsat nye datoer.
Få vejledning og mere at vide
Få seneste nyt fra UCN act2learn Erhverv
Nyhedsbrev til det nordjyske erhvervsliv. Få ny viden, inspiration og gode råd og bliv opdateret på relevante kurser og videreuddannelser, webinarer og arrangementer.
Udkommer 4-6 gange om året.