Gå til hoved indhold
Kursus
Kurser og temadage

Dagens program

08.00
Tjek ind og morgenmad i atriumgården

09.00
Velkommen, dagens program præsenteres

09.10
Fælles oplæg

Alene i den digitale baggård? Forældre og fagfolks svære roller i børns digitale socialisering v/ Andreas Lieberoth, lektor, Ph.D, DPU, Aarhus Universitet og forfatter til den aktuelle bog “Den store skærmkamp”

2010’erne blev en periode hvor børn og unges liv - inklusiv i klassen - fik en uundgåelig digital understrøm. Diskussionerne rasede, men både evidens og nyttig praktisk viden var ofte en mangelvare. Efterhånden som der kommer tydeligere viden om digitale mediers roller i elevers trivsel og menneskelige udvikling, bliver det dog også klart, at det forgangne årti fra har skabt både konflikter og mistillid generationerne imellem, som gør rollen som “god digital voksen” vanskelig. 

Oplægget tager udgangspunkt i psykologisk forskning om digital trivsel, og i nye resultater fra, DPU, Aarhus Universitets arbejde for at kortlægge børns vej ind i den digitale baggård - og hvorfor voksne ender med at stå udenfor.

10.15 
Pause

10.30
Workshop - del 1 (vælg 2 ud af de 7 workshops)

Workshop 1: National indsats for børn og unges læseglæde
v/ Lisbet Vestergaard, projektleder Tænketanken Fremtidens Biblioteker

Hvad skal der til for at skabe bæredygtige samarbejder mellem de pædagogiske læringscentre og folkebibliotekerne? 17 kommuner har arbejdet med at fokusere på børn og unges læseglæde og læsekultur på tværs af fagligheder. I denne workshop præsenterer projektleder Lisbet Vestergaard fra Tænketanken Fremtidens Biblioteker et udpluk af indsatskommunernes arbejde med børneinddragelse, samarbejdsmodeller og udviklingen af et fælles sprog om læseglæde. Deltagerne får mulighed for at teste nogle af de redskaber, som indsatskommunerne har brugt og omsætte dem til egen praksis.

Workshop 2: Naturdannelse
v/Brian Ravnborg, pædagogisk konsulent, UCN CFU

Igennem en lang årrække er vores børn kommet mindre og mindre ud i naturen, hvilket har svækket deres forståelse for og tilknytning til naturen. Center for Børn og Natur har lavet en operationel forståelsesramme for begrebet naturdannelse, Børne- og ungdomslitteraturen begynder også at have dette fokus, og den generelle efterspørgsel på naturoplevelser er stigende, men hvordan griber vi det an i folkeskolen?
På denne workshop undersøger vi, hvilke muligheder der er for skolens PLC, for at være omdrejningspunktet for udviklingen af elevernes naturdannelse. Vi vil se på understøttende materialer i mitCFU, samt hvordan man kan indrette et PLC med fokus på naturdannelse.

Workshop 3: Det Tænkende Klasserum i sprogfagene
v/Rikke Lübæch Christensen, Børn og Unge og Lotte Fuglsang Poulsen, UngAUC

Det Tænkende Klasserum har de seneste år gået sin sejrsgang i matematikfaget, men mon ikke vi også kan bruge metoden i sprogfagene? I workshoppen introducerer vi indledningsvist til metodens grundlæggende praksisser, hvorefter alle får mulighed for at afprøve refleksion og selvstændig tænkning i problembaserede opgaver på lodrette flader.

Workshop 4: Læseglædeaktioner i praksis
v/Anders Thomsen og Anne Heidmann, Hjørring Bibliotekerne og Janne Søltoft, Løkken Skole

Hjørring Kommune deltager som indsatskommune i National indsats for børn og unges læseglæde med Løkken Skole og Hjørringsbibliotekerne som aktører.
På workshoppen får du indblik i:

  • Hvordan man kan stimulere og understøtte læseklubbens arbejde med ud-af-huset tiltag
  • Hvordan eleverne kan lave videooptagelser med litteraturanbefalinger
  • Hvordan man får læseglædeinitiativer til at smitte af på resten af skolens elever
  • Hvordan man udarbejder læseprofiler, og hvordan de kan bruges aktivt i læseglædeaktioner fremover.

Med udgangspunkt i elevernes egne videooptagelser med litteraturanbefalinger, lægges der op til spørgsmål/diskussion.

Workshop 5: Teknologiforståelse som valgfag og i fag
v/Mark Krogh Holler og Ian Stenz, pædagogiske konsulenter, UCN CFU

Det nye udspil for folkeskolen byder på et nyt fag i fagrækken: Teknologiforståelse.
Det skal være et valgfag i udskolingen, men samtidig lægges der også op til, at teknologiforståelse skal integreres i flere eksisterende fag.

I løbet af workshoppen vil vi udforske teknologiforståelse som et valgfag og præsentere konkrete ideer og eksempler til at integrere det i de allerede eksisterende fag. Vi vil særligt fokusere på digital myndiggørelse - som nogen også kalder digital dannelse.

Hvordan forbereder vi det pædagogiske personale til at guide og undervise eleverne i et af verdens mest digitaliserede lande?

Vi vil på denne workshop præsentere konkrete eksempler og øvelser, der kan inspirere til jeres undervisning eller i jeres vejledningsopgave. Desuden vil vi sammen udforske tilgængelige materialer, som I kan låne via mitCFU.dk.

Workshop 6: Praksisfaglighed
v/ Anders Møller Jakobsen, pædagogisk konsulent, Børn og Unge, Aalborg Kommune og June Kromann, lærer v. Gl. Hasseris Skole, Aalborg

Hvad er intentionen, og hvad vil det sige at gøre undervisningen praksisfaglig og bringe fagene ind i en virkelighedsnær kontekst? Hvad gør det ved elevernes læring og motivation, og hvordan forandrer det rollen som underviser i dagligdagen?
Med udgangspunkt i den praksisfaglige refleksionsmodel og konkrete undervisningseksempler, vil vi udfolde de fordele og udfordringer vi ser ved en praksisfaglig undervisning.
Undervejs præsenteres deltagerne for MAKER’N som et virkningsfuldt stilladseringsværktøj i både forberedelsen samt direkte i klasserummet med elever.

Workshop 7: Tydelig lederinvolvering som grundlaget for et velfungerende PLC
v/ Anders Groth, afdelingsleder og souschef og Morten Holm Christiansen, lærer og IT-vejleder

På Vester Hassing Skole spiller ledelsen en tydelig rolle i PLCs organisering, planlægning og afvikling af aktiviteter. På Vester Hassing skole har vi samlet alle vores vejledere i vores PLC, så vi arbejder helhedsorienteret om skolens indsatser. Det gør vi f.eks. gennem flere fælles møder og et årshjul.
På denne workshop får du mulighed for at kigge ind i cockpittet og få indblik i praksis på Vester Hassing Skoles PLC. Workshoppen tager afsæt i såvel gode erfaringer som eksisterende udfordringer og bump på vejen.

11.45
Frokost i atriumgården

12.30 - 13.30
Workshop del 2

13.45
Kaffepause 

14.00
Fælles oplæg

Pis og papir, lort og læsning
v/ Simon Skov Fougt, Læseudvikling og digitale/analoge læremidler, teknologiernes betydning

Det er noget pis. Både på papir og skærm. Det er noget lort. De danske læseresultater. Vi får stadigt flere svage læsere i grundskolen, og op mod 25% af eleverne kan reelt ikke læse alderssvarende. Det er fanden fløjtme et problem. Med udgangspunkt i læseundersøgelserne PIRLS (4. klasse) og PISA (15-årige) præciserer dette oplæg forholdet mellem skolens, lærernes, pædagogernes, læremiddelforfatternes, politikernes, skærmenes – og ikke mindst forældrenes ansvar.

15.00
Tak for i dag

Temadagen er udviklet i samarbejde mellem forvaltningen Børn og Unge, Aalborg Kommune og CFU, UCN.

Hvem henvender kurset sig til?

PLC-teamets vejledere, ressourcepersoner og ledelse

Undervisere 

Andreas Lieberoth, lektor, Ph.D, DPU, Aarhus Universitet og forfatter
Lisbet Vestergaard, projektleder Tænketanken Fremtidens Biblioteker
Brian Ravnborg, Mark Krogh Holler, Ian Stenz, pædagogiske konsulenter, UCN CFU
Rikke Lübæch Christensen, Børn og Unge
Lotte Fuglsang Poulsen, UngAUC
Anders Thomsen og Anne Heidmann, Hjørring Bibliotekerne
Janne Søltoft, Løkken Skole
Anders Møller Jakobsen, pædagogisk konsulent, Børn og Unge, Aalborg Kommune
June Kromann, afdelingsleder på Vadum Skole 
Anders Groth, afdelingsleder og souschef
Morten Holm Christiansen, lærer og IT-vejleder
Simon Skov Fougt, Læseudvikling og digitale/analoge læremidler, teknologiernes betydning

Praktisk information

Tilmeld dig

Aalborg SØ
Fysisk fremmøde
Dag

Kontakt

Sanne Aagaard Ochwat

Kursussekretær

Telefon:
72690830