Deltagelsesdidaktik – inspireret af UDL
Du hører nærmere om kurset når tilmeldingsfristen har været. Følg med inde på Nemstudie.dk.
Her kan du noterer dato, klokkeslæt og adresse.
Hvad får du ud af kurset?
Kurset giver svar på følgende spørgsmål:
- Hvordan kan jeg som lærer understøtte, at det bliver muligt for eleverne at engagere sig i undervisningen?
- Hvordan kan jeg som lærer præsentere indholdet i min undervisning, så det er tilgængeligt for alle elever?
- Hvordan kan jeg som lærer igangsætte forskelligartede læreprocesser, således at alle elever er med?
- Hvordan kan jeg som lærer planlægge undervisning, hvor eleverne arbejder med indholdet på forskellige måder?
- Hvad er forskellen på undervisningsdifferentiering og en UDL-tilgang?
Fagligt indhold
Kurset tager udgangspunkt i en didaktisk inklusionsforståelse, hvor fokus er på, hvordan læreren kan skabe deltagelses- og læringsmuligheder gennem undervisningen. Derfor kommer vi på kurset til at beskæftige os med hvad læring er for en størrelse og hvordan forskellige læreprocesser giver anledning til forskellige didaktiske overvejelser.
Vi kommer desuden til at kigge ind i begrebet Fællesskabende didaktikker og hvordan undervisningen kan være fællesskabsopbyggende. Hvordan ser fællesskaber ud og er det et mål, at alle elever skal gøre det samme på samme tid? Eller kan eleverne arbejde forskelligt med det samme mål og indhold på samme tid? Og hvordan forholder jeg mig didaktisk til det?
Omdrejningspunktet er Universal Design for Learning (UDL) og hvordan den forståelse kan understøtte lærerens didaktiske overvejelser i at øge deltagelses- og læringsmuligheder for alle elever. På kurset introduceres til den danske bearbejdelse af UDL, kaldet Deltagelsesdidaktik.
Et grundlæggende fokus på kurset er at koble deltagernes praksis med indholdet på kurset. Der bliver derfor afsat tid til at planlægge egen undervisning med afsæt i dagens teoretiske indhold.
Hvem henvender kurset sig til?
Undervisere i folkeskoler, privatskoler, friskoler, efterskoler mv.
Underviser
Charlotte Haaber, Adjunkt UCN act2learn